woensdag 24 april 2024

Cyclone RA9 Prototype lijkt sterk op de Aprilia Shiver

De Cyclone RA9, een topmerk van het Chinese Zongshen, werd getoond op de Chongqing International Motor Expo. Het is een naked bike met gespierde en futuristische lijnen, die nauw verwant is aan de Aprilia Shiver. Het chassis is hetzelfde en de 896cc-90° V2 uit Noale is wat de motorfiets aandrijft.

Lichter en sterker dan de Shiver

De 19e Chongqing International Motor Expo (CIMA), die van 17 tot 20 september in de gelijknamige Chinese stad plaatsvond, diende als catwalk voor talrijke fabrikanten en bood een groot aantal nieuwe modellen van Chinese makelij. Het topmerk Cyclone stond er met het showmodel RA9, om reacties te peilen want de motorfiets staat dicht bij massaproductie. De RA9 is grotendeels gebaseerd op de Aprilia Shiver 900, waarmee hij bijna het hele chassis (stalen trellis-frame gecombineerd met een upside-down vork en een remsysteem bestaande uit 320 mm schijven en J.Juan remklauwen) en ‘een deel’ van het motorblok gemeen heeft. In feite is het motorblok een 90°-V2 van 896 cc, nauw verwant aan die van Aprilia. Verschil: de Chinees doet een goede 113 pk bij 9.500 tpm, de Italiaan 95 pk bij 8.750 tpm. Ook scoort de RA9 het beter qua gewicht; 215 kg en dat is 3 minder dan de Shiver.

Het uiterlijk is dat van een futuristische supernaked, met royaal uitgevoerde banden, een korte achterzijde, een stompe uitlaat onder het zadel en een rijpositie voor de rijder die beslist naar voren is gericht. Aangezien het, zoals gezegd, om een concept gaat, is het natuurlijk waarschijnlijk – of op zijn minst mogelijk – dat het uiteindelijke definitieve model, (als het er ooit komt), in bepaalde opzichten zal afwijken, zowel uiterlijk (misschien kan het achterwiel worden omgevormd tot iets meer ‘traditioneel’), als technisch, met onderdelen van andere fabrikanten.

Zongshen RX6: toermotor met 650cc Norton-blok

Vooruitgang

Aangezien wij niet over meer informatie beschikken over de plannen van Cyclone, is het onmogelijk om je op dit moment meer te vertellen. Maar zeker is dat de Chinese fabrikanten, die nu achter hun Europese en Japanse concurrenten aanzitten, in de afgelopen maanden aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen