Zongshen RX6: toermotor met 650cc Norton-blok

Zongshen heeft een nieuw model onthuld dat wordt aangedreven door het 650 blok dat is afgeleid van de Norton 1200. Het was een samenwerking die na twee jaar heeft geresulteerd in de RX6, een toerfiets met 70 pk

Chinees-Brits

Het is nu twee jaar geleden dat de Chinese reus Zongshen een partnerschap tekende met de Engelse Norton om hun blokken te gebruiken. Na de presentatie van een prototype vorig jaar heeft Zongshen eindelijk de productieversie van zijn RX6 officieel bekend gemaakt. Het werd een toerbuffel met veel kuip en koffers, uitgerust met de 650 tweecilinder van Norton. De motor is afgeleid van de 1200 V4 van de Britse fabrikant. Het door Zongshen opgegeven maximum vermogen is iets lager dan dat van de Norton Atlas, 70 pk versus 84. Maar da’s genoeg om soepel door het verkeer te glijden.

Doorontwikkeld

In vergelijking met het prototype van een jaar geleden is de RX6 meer doorontwikkeld. Zo zijn er spaakwielen gebruikt in plaats van lichtmetalen wielen. Het geeft de motor een meer toeristisch en avontuurlijk uiterlijk. De 1.450 mm wielbasis moet zorgen voor een goede wegligging. Ook is er niet bezuinigd op goede spullen, zoals KYB- en Nissin-vering en -remmen. Comfortabel is de inhoud van de brandstoftank, 22 liter, wat bevestigt dat je met de RX6 heel goed kilometers kunt rijden. Zongshen claimt een topsnelheid van 180 km/u. In China worden de motor verkocht onder de merknaam Cyclone. Op dit moment weten we nog niet wat de prijs is en of de motor ooit in Europa terecht komt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?