Triumph en DGR trekken nog eens 5 jaar samen op

Triumph Motorcycles kondigt aan dat ze voor de volgende vijf jaar de hoofdpartner en -sponsor blijven van The Distinguished Gentleman’s Ride (DGR), een van ’s werelds grootste en meest stijlvolle motorevenementen voor het goede doel.

Dat beide partijen de belangrijke samenwerking willen verderzetten, benadrukt het succesverhaal van de DGR in al zijn perspectieven. Het is enerzijds een geldinzamelingsactie voor en bewustwording rond het onderzoek naar prostaatkanker en mentale gezondheid bij mannen. Anderzijds groeide het evenement ook uit tot een massaal en fanatiek groepsgebeuren voor de hele motorrijdersgemeenschap, met duizenden deelnemers wereldwijd.

Triumph Motorcycles is, als hoofdsponsor sinds 2014, trots dat ze een sleutelrol konden spelen in de evolutie van de DGR. Door samen te werken met Mark Hawwa en zijn team slaagden ze er zo mee in het evenement naar het wereldwijde niveau van vandaag te tillen. Triumph speelde over de jaren heen een centrale rol door steun en middelen te voorzien die de belangstelling verhoogden, de stem van de DGR versterkten en de deelnemers beloonden voor hun inspanningen om geld in te zamelen. Dat zorgde dan weer voor een steeds meer talrijke opkomst van Triumph-rijders, -dealers, -medewerkers en -sympathisanten die zich op hun stijlvolst uitdossen en een gemeenschappelijke verbondenheid koesteren ten opzichte van hun gemeenschap.

Ricky Carmichael scheurt er op los met de nieuwe Triumph Tiger 1200

The Distinguished Gentleman’s Ride werd opgericht om geld in te zamelen en bewustwording te creëren rond onderzoek naar prostaatkanker en de mentale gezondheid bij mannen. Dat doet de DGR door klassieke en vintage motoren – oude en nieuwe – en hun rijders samen te brengen, over de hele wereld. Triumph Motorcycles schaarde zich begin 2014 achter het doel en ondersteunt de DGR via hun wereldwijde marketingteam en -kanalen, en ook door The Distinguished Gentleman’s Ride te voorzien van motoren uit hun Modern Classic range die gewonnen kunnen worden als beloning voor de inspanningen van deelnemers om geld in te zamelen.

Sinds acht ongelofelijke jaren werken Triumph Motorcycles en de DGR samen met het gezamenlijke doel het profiel van The Distinguished Gentleman’s Ride wereldwijd te vergroten, de geweldige gemeenschap motorrijders te laten groeien en uiteindelijk het aantal deelnemers en de fondsen die het doel ondersteunen te verhogen.

Op 28 september 2014 vond de eerste door Triumph gesponsorde DGR plaats in 58 landen, 257 steden en met 20.000 stijlvol geklede klassieke en vintage motorrijders. Goed voor een totale opbrengst van 1,5 miljoen dollar. De aantallen groeiden tot 79 landen, 410 steden, 37.000 rijders en 2,3 miljoen dollar in 2015. De daaropvolgende editie in 2016 was goed voor 90 landen, 57.000 rijders en 3,6 miljoen dollar en de cijfers bleven jaar na jaar stijgen tot een absolute topeditie in 2019 met 116.000 deelnemers verspreid over 104 landen in alle uithoeken van de wereld en een opbrengst van maar liefst 6 miljoen dollar.

De Covid-19 pandemie stelde The Distinguished Gentleman’s Ride en haar deelnemers voor een bijzondere uitdaging in 2020. Ondanks de moeilijkheden werkte de DGR hard aan een nieuw format waarin rijders hun steun en passie voor de zaak in alle veiligheid konden tonen: Ride Solo Together. Dat stelde de mondiale DGR-gemeenschap in staat om de meest wereldwijde editie ooit op poten te zetten met 171 deelnemende landen verspreid over 2.531 locaties. Individueel en toch samen motorrijden, verbonden via sociale media.

De uitdagingen bleven aanhouden in 2021 en The Distinguished Gentleman’s Ride paste het formaat opnieuw aan om het hoofd te bieden aan de verschillende beperkingen in de verschillende landen. Zo konden DGR-enthousiastelingen, afhankelijk van de restricties in hun woongebied, een normale groepsrit houden, een gedeelde route rijden of gewoon solo eropuit trekken.

Het resultaat van deze evoluerende aanpak zorgde voor een aanzienlijke stijging van het aantal deelnemers en ingezamelde fondsen ten opzichte van het jaar ervoor: 65.300 rijders – bijna 10.000 meer ten opzichte van 2020 – en een bedrag van 4,1 miljoen dollar, ofwel 1,4 miljoen meer dan 2020.

De datum van het evenement verhuisde in 2021 ook van september naar mei. Bovendien liggen alle wegen nu open naar een geweldige rit in 2022, waardoor ook iedereen die betrokken is de schouders wil zetten onder de meest succesvolle editie ooit.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.