woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

De 100% elektrische BMW CE 04

Motor.nl reed al eerder met de nieuwe, 100% elektrische BMW CE 04. Wat onder meer opviel was het stabiele rijgedrag en de rust die je – dankzij het ontbreken van trillingen – voelt als je in de stad onderweg bent. Daarnaast werd het revolutionaire uiterlijk uitgebreid besproken, met woorden als puur, bijzonder en opvallend. Een smaakkwestie, uiteraard, maar de nieuwe CE 04 móet opvallen. Hij vertegenwoordigt immers een hele nieuwe tijd: die van 100% elektrisch motorrijden.

Het design van de BMW CE 04 is ontstaan door het vlakke energie-opslagsysteem in de bodemplaat en de compacte aandrijflijn. Dit geeft ontwerpvrijheid en biedt bijzondere mogelijkheden, bijvoorbeeld voor een zwevende buddyseat. Dankzij de lage positie van de accu is er veel opbergruimte, zoals een verlicht opbergvak voor de helm en laadkabel onder het zadel. Het lage zwaartepunt zorgt voor veilig en zeker rijgedrag, verrassende dynamiek en dus voor rijplezier.

Veilig en comfortabel

De nieuwe BMW CE 04 heeft grote, dichte wielen met vóór twee schijfremmen en een enkele schijfrem achter. BMW Motorrad ABS Pro is optioneel; dit remsysteem heeft een hellingshoeksensor zodat je ook in een bocht een veilige noodstop kunt maken. De parkeerrem activeert automatisch bij het uitklappen van de zijstandaard. Superhandig is de standaard achteruitrijhulp die de CE 04 op wandeltempo laat achteruitrijden, zodat je makkelijker kunt manoeuvreren. De optioneel verkrijgbare verwarmbare handvatten en verwarmbare buddyseat maken het comfort compleet.

Mega-display

Het 10,25 inch TFT-kleurenscherm met geïntegreerde connectiviteit en kaartnavigatie is heel goed afleesbaar en toont dankzij de splitscreen-modus meerdere functies tegelijk. Je bedient het via de standaard Multicontroller, links op het stuur. Belangrijke informatie is altijd zichtbaar, zoals de snelheid, accustatus en de energiestromen. Het scherm is voorzien van gehard anti-reflecterend glas en een coating die beschermt tegen vingerafdrukken, vuil en krassen.

Gratis BMW Motorrad Connected App

Bij de BMW CE 04 krijg je gratis de BMW Motorrad Connected App waarmee je verschillende functies van je smartphone kan gebruiken, zoals interactieve navigatie. Je smartphone berg je veilig op in de houder van een spatwaterdicht en geventileerd opbergvak met USB-C-poort. Dit vak is aangesloten op de Keyless centrale vergrendeling en wordt dus automatisch afgesloten.

LED-verlichting, en nog slim ook

De lichtunits van de nieuwe BMW CE 04 maken gebruik van LED-technologie. Met de optionele Headlight Pro heeft de koplamp niet alleen dim- als grootlicht, maar ook adaptieve bochtverlichting. Deze bochtverlichting schakelt automatisch in bij een hellingshoek van meer dan 10° en bij snelheden boven de 10 km/h.

Pittige prestaties

De elektromotor van de BMW CE 04 levert maximaal 31 kW (42 pk). Hiermee sprint hij in 2,6 seconden van 0 naar 50 km/h en dat is serieus vlot. Zijn top is 120 km/h en met een volle accu is de actieradius tot wel 130 kilometer. Bijzonder tijdens het rijden is de energieterugwinning als je gas loslaat, een systeem dat de CE 04 zelf activeert wanneer dit mogelijk is. Het werkt intuïtief; je gebruikt in de stad nauwelijks de remmen. Je kunt ook zelf een rijmodus kiezen: ECO, Rain, Road en een optionele rijmodus Dynamic, voor nog snellere acceleraties. Automatic Stability Control (ASC) houdt het enorme motorkoppel in toom en zorgt ervoor dat het achterwiel niet doorslipt – zowel tijdens het rijden als bij het wegrijden vanuit stilstand.

Opladen… hoe snel?

De lithium-ion accu kan je opladen via een gewoon 220V-stopcontact (80% lading in 3,5 uur), een Wallbox of aan een openbaar laadstation. Als je een Wallbox hebt met optionele snellader met een laadvermogen van maximaal 6,9 kW (2,3 kW is standaard) dan kan hij in 65 minuten van 0% naar 80% laden, net als bij de openbare laadpaal. De BMW CE 04 wordt standaard geleverd met een laadkabel met een capaciteit van 2,3 kW. Voor het snelladen aan een Wallbox thuis of een openbaar laadstation heb je krachtigere 3-fase laadkabel nodig.

Wat kost de BMW CE 04?

Is de BMW CE 04 iets voor jou? Je rijdt ‘m al vanaf € 12.650,-. Privé leasen kan ook, al vanaf € 239,- per maand o.b.v. 48 maanden en 5.000 kilometer per jaar. Lees verder op www.bmw-motorrad.nl!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen