De Monkey is terug!

Af en toe zie je ze nog voorbij komen. Of ja, je hoort zo vooral want tussen al het verkeer kijk je hem al gauw over het hoofd. Ik heb het natuurlijk over de Honda Monkey. Miniscule brommertjes met een 50 cc krachtbron die door hun atypische bouw een grote fanbasis wisten te verwerven.

Vanwege steeds strenger wordende emissie-eisen kondigde Honda niet lang geleden aan dat de productie van de Monkey zou worden gestopt in 2017. Het einde van 50 jaar Monkey. Er werd nog een jubileumuitvoering gemaakt maar daarna zou het afgelopen zijn. Toch gingen er al snel geruchten dat Honda alsnog bezig zou zijn om de Monkey door te blijven zetten. En dat is vandaag dus officiëel bevestigd!

Er komt namelijk een geheel nieuwe Monkey en dat hebben we te danken aan dat andere kleintje van Honda: de Grom, of de MSX125 zoals hij eigenlijk heet. Buiten Nederland is dat namelijk een enorm succes. In grote steden zoals Londen kom je ze vaak tegen, veelal bereden door jongeren vanwege het kleine prijsje dat je betaalt voor een gloednieuwe Grom maar ook door de hoge funfactor die het kleintje heeft. Voornaamste reen voor de keuze van Honda om het 125cc blok van de Grom in de van origine altijd 50 cc Monkey te hangen? Emissie-eisen. De eencillinder van de Grom voldoet aan Euro 4-normen. Het is daarom makkelijker om dat blok te gebruiken dan om veel werk te steken in het verbeteren van de 50cc wat erg moeilijk zou zijn.

Dat hij qua cillinderinhoud zoveel vooruit is gegaan zie je trouwens niet terug aan de prestaties. Houd je vast: 9,4 pk (6,9 kW) bij 7.000 tpm en 11 Nm koppel bij 5.250 toeren. Maar in feite is de Monkey 125 dus eigenlijk gewoon een Grom in vermomming. Wel een goede vermomming moeten we zeggen. Mooi om te zien namelijk dat er wat hippe onderdelen zijn toegevoegd om hem echt van deze tijd te maken. LED-verlichting bijvoorbeeld – de koplamp heeft zelfs wel iets weg van die van de eveneens fonkelnieuwe CB1000R – en een LCD dashboard dat op de foto’s iets wegheeft van die van de Rebel. Op de sleutel zit een zogenaamde ‘antwoordknop’ waarmee je de koplamp kan laten flitsen zodat je je Grom makkelijker terug kan vinden op een volle parkeerplaats. Handig. 

In Nederland kost de Monkey je € 4.858 en dat is inclusief het rijklaar maken, BTW en BPM. In België kost hij je € 4.099. Vanaf juli staat hij in de Honda showrooms. 

[justified_image_grid ids=27302,27303,27304,27305,27306,27307,27308,27309,27310,27311,27312,27313,27314,27315]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?