De startmotor van Ducati

Er was een tijd dat ze bij Ducati met heel andere zaken bezig waren dan met pk’s en gewicht. Radio’s bijvoorbeeld, maar ook carburateurs voor lichte vliegtuigen.

De Tweede Wereldoorlog trok als een bulldozer door Italië. Mensen werden niet gespaard, infrastructuur vernietigd en steden van de kaart geveegd. In dat apocalyptische landschap moesten de overlevers proberen er het beste van te maken. Alras liep de vraag naar goedkoop vervoer de spuigaten uit. Reden genoeg voor de Italiaanse overheid om in de voormalige radiofabriek Societa Scientifica Radio Brevetti Ducati in 1945 lichte motoren en scooters te produceren. En de beroemdste en best verkochte werd de 48cc viertakt Ducati Cucciolo uit 1946.

Het was niet de V4 Panigale die de gedachten prikkelde van motorbouwer Tony Prust van, maar de Ducati Cucciolo. Juist aan deze lichtgewicht kunnen we nog steeds genieten van die adembenemend mooie raspaarden uit Bologna. En dat was genoeg voor Tony om een pijnlijk nauwkeurige replica te bouwen.

Zie meer mooie foto’s in het fotoalbum..

Bron: mixedgrill

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?