Definitief maximum van 100 km/u op Nederlandse snelwegen

Het kabinet is het eens geworden: we gaan op alle Nederlandse snelwegen maximaal 100 kilometer per uur rijden. Dat is volgens Den Haag de enige snelle oplossing om de stikstofcrisis op te lossen.

Eerder deze week berichtten we al over deze maatregel. Toen was nog niet helemaal duidelijk wat er ‘s nachts zou gebeuren met de snelheidslimiet. Nu weten we dat, op plekken waar het al mag, tussen 19:00 en 06:00 uur gewoon 130 kilometer per uur als maximumsnelheid gaat gelden.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de maximumsnelheid precies verlaagd wordt. Wel weten we dat, in het licht van de bouwcrisis, er druk achter zit. Ga er vanuit dat de nieuwe borden zeker begin 2020 in de berm geslagen worden.

Bouwcrisis

Dat de snelheid omlaag gaat wordt natuurlijk gedaan om de bouwcrisis snel op te lossen. De uitstoot van stikstof van het verkeer wordt zo lager en kan de uitstoot van bouwprojecten compenseren. Toch zorgt dat hier en daar wel voor scheve verhoudingen. Zo gaan we met zijn alle dus langzamer rijden om onder andere de verbreding van de A27 bij Utrecht mogelijk te maken, waarvoor ook nog eens een groot gedeelte van een bos gekapt zal worden. Tsja, zie dat maar eens uit te leggen.

Op Facebook hebben we reacties van onze community goed in de gaten gehouden wat betreft dit nieuws. Wat ons opvalt is dat het motorrijdend Nederland eigenlijk niet zo heel veel doet. Het bewijs dat het grootste deel van motorrijders hun motorfiets niet inzet voor woon-werk verkeer maar voor hobbymatig gebruik in de vrije tijd.

Op de redactie bedachten we dat met de nieuwe maximumsnelheid een groot aantal motorfietsen ineens als automaat gezien kan worden. Machines die harder dan 100 km/u in hun eerste versnelling lopen hoeven immers nooit meer te schakelen, toch! Gekkigheid natuurlijk. Een overzicht van onze top vijf lees je hier.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.