8.6 C
Nederland
zondag 22 mei 2022

Definitief maximum van 100 km/u op Nederlandse snelwegen

Het kabinet is het eens geworden: we gaan op alle Nederlandse snelwegen maximaal 100 kilometer per uur rijden. Dat is volgens Den Haag de enige snelle oplossing om de stikstofcrisis op te lossen.

Eerder deze week berichtten we al over deze maatregel. Toen was nog niet helemaal duidelijk wat er ’s nachts zou gebeuren met de snelheidslimiet. Nu weten we dat, op plekken waar het al mag, tussen 19:00 en 06:00 uur gewoon 130 kilometer per uur als maximumsnelheid gaat gelden.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de maximumsnelheid precies verlaagd wordt. Wel weten we dat, in het licht van de bouwcrisis, er druk achter zit. Ga er vanuit dat de nieuwe borden zeker begin 2020 in de berm geslagen worden.

Bouwcrisis

Dat de snelheid omlaag gaat wordt natuurlijk gedaan om de bouwcrisis snel op te lossen. De uitstoot van stikstof van het verkeer wordt zo lager en kan de uitstoot van bouwprojecten compenseren. Toch zorgt dat hier en daar wel voor scheve verhoudingen. Zo gaan we met zijn alle dus langzamer rijden om onder andere de verbreding van de A27 bij Utrecht mogelijk te maken, waarvoor ook nog eens een groot gedeelte van een bos gekapt zal worden. Tsja, zie dat maar eens uit te leggen.

Op Facebook hebben we reacties van onze community goed in de gaten gehouden wat betreft dit nieuws. Wat ons opvalt is dat het motorrijdend Nederland eigenlijk niet zo heel veel doet. Het bewijs dat het grootste deel van motorrijders hun motorfiets niet inzet voor woon-werk verkeer maar voor hobbymatig gebruik in de vrije tijd.

Op de redactie bedachten we dat met de nieuwe maximumsnelheid een groot aantal motorfietsen ineens als automaat gezien kan worden. Machines die harder dan 100 km/u in hun eerste versnelling lopen hoeven immers nooit meer te schakelen, toch! Gekkigheid natuurlijk. Een overzicht van onze top vijf lees je hier.

Foto: ANP

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Vorig artikelYamaha Tracer 700 2020
Volgend artikelJorge Lorenzo stopt

Gerelateerde artikelen

4 Reacties

  1. Daar schrijven jullie het net! De A 27 bij Utrecht verbreden voor een maximumsnelheid van 100 km, een lachertje… Nu heeft het grote gros van de voertuigen met benzinemotor een katalysator, werkt die niet beter als die bij een hogere snelheid warmer wordt? Aan de luchtvaart en de scheepvaart wordt niet getornd en bovendien ketste het voorstel om in Duitsland de maximumsnelheid te verlagen naar 100 km af omdat het nauwelijks effect heeft. Moet Nederland dan weer met allerlei achterlijke maatregelen voorop lopen om het braafste jongetje van de klas te zijn? Tijd dat het kabinet Rutte OPZOUT!

Reacties zijn gesloten.