zaterdag 20 april 2024

Dit is de nieuwe Honda CRF1100L Africa Twin

Zie hier Honda’s gloednieuwe Africa Twin. Het nieuwe allroad-vlaggenschip van het Japanse merk heet voluit CRF1100L Africa Twin en heeft meer nieuws aan boord dan enkel en alleen 86cc extra. De 2020 1.084cc Africa Twin kost slechts 700 euro meer dan het uitgaande model, en daar krijg je veel voor. Heel veel.

Natuurlijk valt meteen op dat de nieuwe Africa Twin een ander smoeltje gekregen heeft, maar als je beter kijkt zie je dat Honda de Africa Twin voor 2020 compleet overhoop gehaald heeft. Weinig tot niets bleef bij het oude en toch heeft Honda het goede van de voorganger weten te behouden.

Dat goede zien we vooral terug in de framegeometrie. Saai en zakelijk als dat klinkt, behoefde de CRF1000L weinig meer vertrouwen of wendbaarheid, en dat zal men bij Honda ook gedacht hebben. Zo bleef de wielbasis, de balhoofdhoek en de naloop gelijk aan het uitgaand model. Een winnend team verander je niet, waarvan akte.

Toch veranderde een winnaar wel, met reden. De staande twin bleef qua boring ongewijzigd, terwijl de slag 10 mm langer werd. De behaalde winst in cilinderinhoud voegt wat paardenkrachten toe en verhoogt ook het koppel. Het vermogen steeg van 95 pk naar 102 pk en het maximale koppel nam met 7 Nm toe van 98 naar 105 newtonmeter.

Vrijer, lekkerder, bereikbaarder

De Unicam-klepbediening wordt behouden, maar wel geoptimaliseerd. Door de nieuwe cilinderkop met aangepaste nokkenassen en klepslepers kan het blok vrijer ademen. Een andere cilinderkop dicteert ook een andere uitlaat, wat goed uitkomt. Honda past namelijk een elektronische klep toe in de uitlaat, die behalve een lekkerder uitlaatgeluid ook zorgt voor bereikbaarder koppel bij lagere toerentallen. Verder werd het blok inwendig geoptimaliseerd, waarna het motorblok van de CRF1100L onderaan de streep 2,5 kilo lichter is dan dat van de uitgaande CRF1000L.

Je moet er iets beter voor kijken, maar het rijwielgedeelte is toch echt serieus aangepakt. Het stalen semi-dubbelwiegframe is volledig nieuw, evenals de achterbrug en het subframe. Wat vooral slim is, is dat het subframe op de CRF1100L niet langer een vastgelast stalen deel is. In plaats daarvan zit het aluminium subframe vast met bouten. Ga je off-road onderuit – wat niet ondenkbaar is – dan is een eventueel krom subframe te vervangen in plaats van dat je het moet richten of zelfs aan een compleet nieuw frame moet denken.

Africa Twin
Links: de 2019 CRF1000L, rechts: de 2020 CRF1100L.

De aluminium achterbrug is ook nieuw, met een ontwerp dat gebaseerd is op de CRF-motocrossmachines van Honda. Het oogt niet alleen lichter; dat is het ook. Men wist ook hier weer 500 gram te besparen.

Alle registers open

Iets dat minder opvalt, maar ook niet onbelangrijk is; het dashboard heeft een TFT-scherm gekregen. Het sluit aan bij de kritieken dat het LCD-dash wel wat karig was anno 2019 – iets wat Honda overigens pareerde door te stellen dat LCD goedkoper was om te vervangen mocht je in het onverhard onderuit gaan. Dat wekt de indruk dat Honda haar best gedaan heeft dit TFT-scherm behoorlijk crashbestendig te maken. Het kleurenscherm is verder ook nog middels Bluetooth te koppelen aan je telefoon en ondersteunt Apple Car Play. Cruisecontrol is nu ook standaard, trouwens!

Uiteraard werd ook de elektronica onder de loep genomen en aangepast waar nodig. Een van de grootste aanpassingen is de toepassing van een zes-assige IMU, waar niet alleen de tractieregeling, maar ook het ABS van profiteert. Beide zijn voor 2020 hellingshoek afhankelijk qua ingrijpen, met extra focus op het gebruik in het onverhard. Verder krijgt de CRF1100L Africa Twin ook wheeliecontrol en een veelvoud aan instelmogelijkheden van motorreactie en motorrem tot interventiekarakter van het ABS en de tractiecontrole.

Net als de eerdere Africa Twin, is de nieuwe uiteraard ook te krijgen met Honda’s DCT-versnellingsbak. Des Honda’s is het systeem met deze nieuwe generatie weer wat verder opgepoetst en geüpdatet.

Je kunt wel stellen dat Honda met de CRF1100L Africa Twin alle registers opentrekt. Alle kleine aanpassingen bij elkaar opgeteld maken de sterkere 2020 Africa Twin toch mooi zes kilo lichter dan het 2019-model. Opvallender nog, is het feit dat de CRF1000L een vanafprijs had van € 16.158,- en Honda de nieuwe CRF1100L voor € 16.858,- in de showroom zet. Al vanaf medio november 2019, trouwens.

Hoe die volledig nieuwe CRF1100L Africa Twin zich in de praktijk laat gelden, testen we begin volgende maand voor je, wanneer we de 2020 Honda Africa Twin rijden op het mediterraanse eiland van Sardinië.

Uiteraard lees je de uitgebreide rijtesten daarna zo snel mogelijk in zowel MOTO73 als Promotor!

2020 Africa Twin

Foto’s: Honda

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen