donderdag 12 december 2024

Ducati en Lamborghini demonstreren voertuigconnectiviteit

Het Connected Motorcycle Consortium (CMC) werd in 2016 door motorfabrikanten, zoals BMW, Ducati, Honda, KTM, Suzuki, Triumph en Yamaha opgericht om gezamenlijk ongevallen tussen motorfietsen en auto’s op openbare wegen te analyseren en aan te pakken. Ducati heeft nu, zeven jaar later, een systeem voor connectiviteit tussen motorfietsen en auto’s gedemonstreerd. Hiervoor heeft het bedrijf samengewerkt met mede-Audi Group genoot Lamborghini.

Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) zijn in de loop der tijd steeds gebruikelijker geworden in auto’s. In de video hieronder demonstreren een Ducati Multistrada en een Lamborghini Urus een communicatiesysteem met drie cruciale functies: Intersection Movement Assist, Left Turn Assist en Do Not Pass Warning. De demonstratie heeft voor deze Assist een scenario gemaakt, waar de Multistrada een kruispunt nadert waar het zicht niet volledig duidelijk was, vanuit andere perspectieven rond het kruispunt. Met een elektronisch hulpsysteem zoals Intersection Movement Assist ingeschakeld op zowel de motorfiets als de auto, wordt een waarschuwing weergegeven op het dashboard van de auto om hen te laten weten dat het kruispunt niet duidelijk is.

Ducati onthult Streetfighter V4 Lamborghini Editie

Veiligheid

Left Turn Assist werkt op een vergelijkbare manier. De Assist verbindt elektronische waarschuwingssystemen in de auto en de motorfiets. Als een van de tegengestelde richting komende auto linksaf wil slaan, geeft het systeem een alarm aan beide partijen. De rijder zou dan in staat moeten zijn om op tijd te reageren, zodat de bestuurder zijn bocht kan voltooien.

Tot slot gaat de Do Not Pass Warning over een scenario waarbij meerdere voertuigen met elkaar communiceren via hun geavanceerde elektronische communicatiesystemen. In dit geval is het scenario een rij auto’s die gestopt zijn door de auto aan de voorkant, die linksaf wil slaan. Als de auto’s en motorfietsen communiceren, kunnen alle volgende voertuigen worden gewaarschuwd om niet in te halen, zelfs als ze de auto aan de voorkant die linksaf wil slaan niet kunnen zien.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen