Ducati Multistrada V4: 170 pk en geen desmo

Ducati heeft officieel de nieuwe V4 Granturismo gepresenteerd. Het blok is speciaal gemaakt voor de nieuwe Multistrada. Het uitgangspunt is de V4 van de Panigale, maar het ontwerp wijkt er zo sterk van af dat het Bolognese bedrijf het als een geheel nieuw blok beschouwt. Het heeft een cilinderinhoud van 1158cc, 170 pk en het is het eerste multicilinder Ducati-blok dat afscheid neemt van de legendarische desmodromische klepbediening.

De Ducati Multistrada V4 is zonder twijfel een van de motoren waar we naar uit hebben gekeken. Niet alleen vanwege de elektronica. Die zal ongetwijfeld top zijn. Alleen al het Aras-radarsysteem: hoe werkt dat? De nieuwe V4 Granturismo is, ondanks het feit dat hij nauw verwant is aan de V4 Panigale, aangepast aan het karakter van de Multistrada. En da’s de moor om heel veel kilometers mee te rijden.

Betrapt: Ducati Multistrada V4

Er zijn veel nieuwe onderdelen, zozeer zelfs dat Ducati het als een compleet nieuw blok beschouwt. Van de V4 Panigale deelt de Granturismo in feite alleen de lay-out, terwijl de rest van de nieuwigheden zijn veel en allemaal dik. De twee-assige distributie met kettingas- en tandwielaandrijving heeft bijvoorbeeld geen desmodromische besturing meer – het affiche van de Bolognese fabrikant – maar maakt gebruik van een traditioneel systeem van tuimelaars en klepveren. Maar het resultaat is overdonderend: onderhoudsintervallen van 60.000 km! Dat resultaat is bereikt mede door de toepassing van nieuwe materialen en coatings. Elke 60.000 kilometer: controle en eventuele afstelling van de klepspeling en de vervanging van bougies. Het onderhoudsplan voorziet ook om om de 15.000 km (of twee jaar) olie, oliefilter te vervangen en het luchtfilter te controleren. De laatste wordt elke 30.000 km vervangen.

Het zijn uitstekende resultaten die alle motorrijders zullen bevallen. Weinig onderhoud en lange reizen. Daarbij is de V4 is extreem compact in vergelijking met het blok van de oude Multistrada. De V4 Granturismo is 8,5 cm korter, 9,5 cm lager en slechts 2 cm breder. Bovendien weegt hij 1,2 kg minder en weegt hij in totaal slechts 66,2 kg – een record voor deze categorie. Hieronder in de video kun je alle kenmerken van de V4 Granturismo zien.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?