8.6 C
Nederland
zondag 22 mei 2022

Ducati onthult 1299 Superleggera

Als hoogtepunt van Ducati’s persconferentie op de EICMA kwam een coureur de nieuwe superbike het podium op rijden. Na het ontdoen van de helm, blijkt het Casey Stoner te zijn. Ducati’s 1199 Panigale Superleggera heeft een waardige opvolger gekregen, de 1299 Superleggera.Superleggera betekent ‘super licht’. En Ducati’s nieuwe trots doet deze naam wederom eer aan. De wielen zijn gemaakt van carbon. Ook van carbon is het monocoque-frame. Dat weegt -hou je vast- 2,6 kilogram. De achterbrug? Wederom van carbon en weegt 4,1 kilo. In totaal hebben de Italianen het gewicht op een onvoorstelbaar laag drooggewicht van 156 kg kunnen houden.De Superleggera staat aan de voorkant op een Öhlins FL936 43 mm upside down-voorvork. Achter worden de klappen opgevangen met een Öhlins TTX36 schokbreker met titanium-veer. De v-twin Superquadro kan 215 pk bij 11.000 en 146 Nm bij 9.000 tpm opbrengen. Mét race-kit wordt dit 220 pk. Ducati gaat 500 exemplaren van de nieuwe Superleggera produceren en hij gaat naar schatting rond de €80.000 kosten. Mama Mia!Het in het WK-superbike beruchte Akrapovic-uitlaatsysteem heeft Ducati -hoe onvoorstelbaar dan ook- voor straatgebruik geschikt gemaakt. Aangezien een kwartier naast de Duc van Chaz Davies een gegarandeerd bezoek aan de KNO-arts oplevert, zal dit voor de Italianen een ware uitdaging zijn geweest. Het Akra-systeem is onderdeel van de race-kit. Het uitlaatspruitstuk en de dempers zijn van titanium.  

Om dit alles een beetje in bedwang te kunnen houden heeft Ducati een enorme hoeveelheid elektronica gebruikt.  Nieuw is de Ducati Slide Control. Dit is een toevoeging aan Ducati’s tractiecontrolesysteem en stelt de rijder in staat de bochten nóg sneller uit te komen. Ook voor het eerst wordt een superbike uitgerust met Ducati Power Launch. Bij dit alles lijkt een geavanceerde techniek als bochten-ABS ineens ouderwets. Maar natuurlijk heeft hij dat ook. 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen