EBR 1190RX: begin maar met sparen

In WK Superbike rijden ze inmiddels, en binnen een paar weken kunnen gewone mensen zoals jij en ik ook de EBR 1190RX kopen, tenminste als je € 19.998 meebrengt. De voorbereidingen in het nieuwe Europese EBR-hoofdkantoor in Alkmaar zijn in volle gang en we namen tussen de schilderwerkzaamheden door even snel een kijkje en vonden al drie motoren. En stelden een aantal vragen aan Edwin Belonje, directeur van EBR Europe.

Waar kun je een EBR zien?
In april zal de motor te zien zijn bij de eerste twee dealers. Welke dat zijn, wordt zeer binnenkort bekend gemaakt, de laatste onderhandelingen lopen nog en de papieren zijn nog niet getekend. Ook bij het WK Superbike in Assen in het weekend van 26-27 april is Erik Buell Racing aanwezig.

Wanneer kunnen we in Nederland gaan rijden?
Zodra de dealers motoren in de showroom hebben, hebben ze ook demo’s. De Nederlandse prijs wordt dus 19.998 euro, voor de 1190RX. De sportievere RS wordt voorlopig niet in Nederland geleverd. Wél een gaaf ding hoor, met z’n carbon kuip, Öhlins-veren en racezitje. Maar de RX is ook geen stakker met een 185 pk sterke V-Twin….

Wat kunnen we verder verwachten?
In juni zal de 1190SX worden gepresenteerd. Een naakte versie van de RX. En aan het einde van het jaar, waarschijnlijk op de EICMA in november, wordt nog een derde model getoond, die als AX door het leven zal gaan. Dat wordt een allroadachtige versie. Het is de bedoeling dat het programma ook daarna snel breder wordt, met meer bereikbare motoren en juist daarbij komt de samenwerking met het Indiase Hero goed van pas. Hero is een van de grootste – misschien wel dé grootste – producent van tweewielers in India en heeft een uitgebreide line-up van modellen. Het is niet ondenkbaar dat een van die motoren door Erik Buell als basis wordt gebruikt voor een nieuw EBR-model.

En speelt Harley-Davidson nog een rol in dit geheel?
Nee, helemaal niet. Sinds Harley-Davidson en Erik Buell in 2009 uit elkaar zijn gegaan in de merknaam Buell bij HD gebleven. Vandaar dat deze nieuwe motoren van zijn hand als EBR (Erik Buell Racing) door het leven gaan. We zien wel van de typische technische vindingen die ‘oude’ Buells ook al hadden op de nieuwe, zoals de grote diameter van de remschijven die aan de buitenkant van het wiel, en niet in het hart van de velg zijn bevestigd. Aan de andere kant: de nieuwe 1190’s hebben een ketting in plaats van een getande riem.


 

 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?