ECall-systeem: Big Brother of meer veiligheid?

Als elke seconde telt, het is niet voor niets de slogan van het alarmnummer 112. Wat dat betreft is de komst van het eCall-systeem alleen maar toe te juichen. Dit systeem neemt na een ongeval automatisch contact op met de alarmcentrale. Doordat op deze manier de hulptroepen zo’n tien minuten eerder op de plaats van ongeval aankomen – ze weten dankzij de eCall precies waar ze moeten zijn – kunnen volgens het Europees Parlement zo’n 2.500 mensenlevens gered worden. De meeste tijd schijnt namelijk verloren te gaan aan onjuiste locatiemeldingen van mensen die meestal in paniek zijn en daardoor niet helder kunnen nadenken. 

Is het allemaal hosanna? Nee! Zo gaat het kastje rond de 100 euro kosten, uiteraard zelf te betalen. Daarnaast zijn er volgens tegenstanders landen waarbij de alarmcentrale nog lang niet klaar is voor de eCall. En dat is nog niet alles volgens SP-Europarlementariër Dennis de Jong: “Ook de privacy is onvoldoende geregeld. Je kunt het systeem namelijk niet uitschakelen. Dit heeft een vieze bijsmaak, vooral omdat hier de lobby van de auto-industrie zelf aan het werk is. Die hebben grote belangen bij commerciële toepassingen, maar daar hoor je mijn collega´s niet over”, aldus de Nederlander op zijn website. “Vanaf het begin heb ik er voor gepleit dat elk apparaatje in ieder geval een knop krijgt waarmee je het handmatig kunt uitschakelen. Alleen zo kunnen automobilisten er helemaal zeker van zijn dat er geen data wordt opgeslagen of verzonden.”

Motoren krijgen mogelijk vanaf 2018 verplicht het eCall-systeem. Binnen twee weken wordt er in Brussel definitief gestemd over het voorstel. Wij houden het in de gaten!

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.