woensdag 4 december 2024

Eerste indruk 2024 BMW F 900 GS: sleutel tot succes in het adventure middensegment?

De nieuwe 2024 BMW F 900 GS zal het als kleine broertje van de eveneens nieuwe R 1300 GS niet makkelijk hebben. Je grote broer is succesvoller, sterker, populairder,… Maar de F 900 GS slaat behoorlijk terug, met een compleet nieuw, fris design en een fikse afslankingskuur. De sleutel tot succes in het adventure middensegment?

Motor.nl: Wel… is het de sleutel tot succes?

Gijs Gilis: “Ik bedoelde dat eerder als een retorische vraag, want daar kan nu uiteraard nog geen antwoord op gegeven worden op hoe goed de F 900 GS zal verkopen. Maar als het afhangt van zijn looks en rijkwaliteiten, dan mag BMW een magazijn extra aankopen om alle verkochte modellen in te stallen. Wat een evolutie ten opzichte van zijn voorganger! In álle mogelijke opzichten.”

Hij ziet er inderdaad wel erg knap uit. Waarom heeft BMW zo’n design-ommeslag gemaakt?

“De nieuwe 900 GS moest een meer gefocused design krijgen, meer offroadgericht en dus automatisch ook visueel lichter. Dat is prima gelukt, want hij ziet er bijzonder geslaagd uit. Al helemaal in het spetterende en originele Sao Paolo-geel. Gedurfd én gelukt. Het kopje ziet er veel stoerder uit nu, terwijl hij achteraan een smal kontje krijgt en zo weinig mogelijk toeters en bellen. Of wat dacht je van de standaard Akrapovic-uitlaat? Dik hoor! Of ja, dun moeten we eerder zeggen.”

Multitest Ducati Hypermotard 950 SP vs. KTM 890 SMT vs. Yamaha Tracer 9 GT: alleskunners

Daar zeg je iets, want hij heeft een behoorlijke afslankingskuur gekregen.

“14 kg is er verloren gegaan, dankzij onder andere een nieuwe benzinetank, lichtere accu, het nieuwe slanke achterstuk en – niet onbelangrijk – de Akrapovic. Voeg daaraan het 105 pk sterke motorblok van de F 900 R/XR toe, wat 10 pk meer is dan wat de F 850 GS had, en je krijgt een motorfiets die veel pittiger en speelser wordt. Daarbij telt het tandwiel achteraan meer tanden, dus het vermogen wordt agressiever overgebracht. De GS is lekker pittig en heeft een mooi uitgesmeerd middengebied. Boven in toeren is er weinig extra’s te vinden, maar ook van onderuit is hij al goed en trillingsvrij bij de les.”

Heb je ook nog wat offroad gereden?

“Wat? We hebben de hele namiddag stof zitten happen, tot het aan onze oren uitkwam. Maar het was wel genieten. Ten eerste is de streek zo mooi en gevarieerd dat je je echt in een adventure paradijs waant, en daarnaast was het ook nog eens prachtig weer. Dat helpt natuurlijk allemaal in de totaalbeleving. Toch neemt de GS de hoofdrol op zich, want hij is voldoende ruim en comfortabel om lang rechtstaand te rijden, zijn gasreactie is soepel genoeg om overal door te trekken en de fantastische Metzeler Karoo 4-offroadbanden lijken nergens voor terug te deinen. Om nog maar van het lage gewicht en de fijn werkende elektronica te zwijgen…”

Klinkt goed allemaal. Nog iets dat je wil melden?

“Twee dingen. Hij kost 16.950 euro. Daarnaast is het BMW-feest nog niet voorbij, want morgen rijden we nog met de nieuwe R 12 nineT en de M 1000 XR. Twee (wel, drie…) totaal verschillende motoren, dus hou onze kanalen in de gaten voor alle updates.”

Dat zullen we zeker doen. Rustig aan daar en tot morgen!

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen