vrijdag 7 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Eerste slachtoffer Euro4-wurggreep

De Euro4-emissieregels zullen, net als de Euro3 daarvoor, aardig wat slachtoffers maken, en het eerste slachtoffer is gevallen in tweevoud: de 125cc tweetakt enduro’s van Husqvarna en KTM komen voor dit jaar niet meer terug. 

Net als bij Euro3, sneuvelen eerste de tweetakten. Zoals indertijd de Aprilia RS125/250 en Cagiva Mito een stille dood storven, gaan ook nu de lichte motoren ten onder aan de verzwaarde emissie-eisen. KTM en zustermerk Husqvarna verkopen simpelweg te weinig van de lichte crossers met richtingaanwijzers, verlichting en een kentekenplaat om ze te verbouwen naar Euro4.

De Oostenrijkers gaan de motoren nog wel leveren, maar dan als kentekenloze enduro, dus met alles om hem straatlegaal te maken, behalve die illustere plaat aan het achterspatbord. Wat ze tegenover de gewone 125-tweetakt crosser haast compleet overbodig maakt…

Het wereldje van de enduro’s zal zich vanaf 2016 sowieso aan moeten gaan passen, wanneer ABS verplicht wordt aan het eind van dit jaar. Al stonden wij bij de aankondiging in 2011 allemaal met onze mond vol tanden, ABS op is op een sportmotor haast gemeengoed inmiddels. De offroad-gerichte motorrijder zal er dan toch ook echt aan moeten.

Overigens zijn er stiekem al wat meer motoren slachtoffer geworden, maar daar volstond een technische en cosmethische ingreep. En dan hebben we het niet enkel over de reflectoren op het voorspatbord.

De nieuwe gigadempers op de 959 Panigale van Ducati hebben we allemaal wel meegekregen, maar KTM moest de coole, laag weggestopte demper van de RC390 voor dit jaar eveneens aanpassen en vervangen. Wéér KTM? Misschien komt het wel om dat KTM vooral leuke motoren maakt. Lol wordt al gauw afgestraft.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen