vrijdag 17 mei 2024

EICMA 2023 nieuws: dit is de 2024 Suzuki GSX-8R

Vorig jaar gooide Suzuki de erg hoge ogen met de onthulling van de intussen erg gesmaakte GSX-8S en V-Strom 800 (DE), stuk voor stuk gebouwd rond de nieuwe 776cc paralleltwin. Vandaag trok het op EICMA het doek van de nieuwe GSX-8R, een volledig gekuipte, sportievere variant op de GSX-8S.

2024 Yamaha Ténéré 700 Explore: anders dan de rest

Blok blijft ongewijzigd

First things first: aan de 776cc paralleltwin wordt niet geraakt: die produceert nog steeds 83 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm – exact zoals z’n naakte broertje. Dat blokje kwam in onze tests nooit in ademnoot, had een erg vol laag- en middengebied, en klonkt dankzij de 270°-krukas ook geweldig.

Ook qua elektronica loopt de R parallel met z’n S-broertje: op het 5-inch TFT-schermpje lees je bijgevolg de verschillende rijmodi, instelbare tractiecontrole en de stand van de up/down-quickshifter af. ABS is uiteraard ook standaard.

Showa voor KYB

Nieuw is uiteraard het volled kuipwerk, waarbij de gestapelde koplampunit gelukkig overeind blijft, en de richtingaanwijzers in een opvallende uitsnede van de kopkuip huizen. Knap detail! De strakke ledstreep achteraan ruimt plaats voor een iets verder naar achteren geplaatst, dubbel achterlicht.

Voorts valt meteen de plaatsing van het stuur op: de clip-ons zitten niet onder, maar bovenop de kroonplaat gemonteerd. Dat geeft de GSX-8R meteen een ietwat vergevingsgezinde, sporttouringgerichte zithouding, en minder een pure circuitinsteek. En hoewel frame en swingarm één op één zijn overgenomen van de GSX-8S, kiest Suzuki opvallend genoeg voor Showa als leverancier voor de ophanging, in plaats van KYB op de S.

Vanaf volgend jaar staat de GSX-8R bij de dealers, in blauw, zwart of zilvergrijs-met-rood.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen