EICMA: Basismodel Honda CBR1000RR

Na de introductie van de exclusieve SP1 en SP2 introduceert Honda de instap Fireblade. Die deelt de nieuwe scherpe vormgeving met zijn sportieve broeders, de verschillen zitten onderhuids. Het grootste verschil met de vorige Fireblade – die direct naar het museum door kan – is de elektronica. Zoals elke moderne superbike stuurt de Inertial Measurement Unit (IMU) de traction control, wheelie control, bochten-ABS en rear lift control aan. Dankzij ride-by-wire heeft de Honda drie rijmodi: Track, Winding en Street.Leuk al die elektronische hulpmiddelen, maar uiteindelijk zijn we natuurlijk allemaal gevoelig voor het vermogen. De pk/gewichtsverhouding verbetert met maar liefst 14 procent. Het vermogen komt uit op 189 pk @ 13.000 tpm en 114 Nm @ 11.000 tpm. Het rijklaar gewicht bedraagt 196 kilo en dat is een flinke daling ten opzichte van zijn voorganger die vijftien kilo meer weegt. Met deze waarden evenaart de standaard Blade de dure SP-versie, maar die slaat terug bij het rijwielgedeelte. Geen dure elektronische vering dit keer, maar een 43 mm Showa Big Piston UPSD en een Balance Free Rear van dezelfde fabrikant. Het duo moet in vergelijking met normale dempers zachter en constanter aanspreken. De Brembo’s van de SP’s hebben plaats moeten maken voor radiale Tokico’s.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?