EICMA: XT700 Ténéré

Want vorig jaar presenteerden de Japanners hem als de Ténéré 700 World Raid. Een prototype dat – middels een reis rond de wereld – uitvoerig getest zou gaan worden in allerhande omstandigheden. Nu die reis volbracht is is hij dan eindelijk klaar voor productie.

Hoe langer de tijd tussen prototype- en productiemodel, hoe minder de twee op elkaar lijken; Dat is over het algemeen de regel. De T7 is een uitzondering op die regel blijkt nu we deze indrukwekkende actiebeelden zien. Hartstikke leuk natuurlijk, plaatjes kijken, maar laten we eerst even terug naar de basis gaan.

Aan de basis van de Ténéré ligt het CP2-blok dat we al eerder hebben leren kennen in de MT-07 en de Tracer 700. Maar dat wil wel zeggen dat de doorgewinterde Ténéré-fanatici even zullen moeten slikken: die hadden natuurlijk liever een nieuwe variant van de vertrouwde eenpitter gezien. Sois. Die 689cc CP2 met crossplane krukas is een prima vervanger. Yamaha heeft de Ténéré echt klaargestoomd voor avontuur. Zo is de eindoverbrenging aangepast en de injectie, en daarmee de gasreactie, opnieuw afgesteld. Op het eerste oog lijkt het blok intern verder hetzelfde te zijn, wat zou betekenen dat hij dezelfde 75 pk produceert als de MT-07 doet.

Veldrijder
Het blok hangt in een stalen dubbele wiegframe. Bodemspeling is volgens Yamaha 240 mm en de veerweg is respectievelijk 210 en 200 mm waarmee  hij nog meer vertrouwen schept qua allroad of zelfs offroad capaciteiten. Verticaal beperkte mensen zullen hier minder blij van worden want het betekend automatisch dat de zadelhoogte op 880 mm uitkomt. Lekker vlak en lang is hij wel, waar je dan wel weer blij van kan worden.

Maar als je één onderdeel moest aanwijzen dat de belichaming van zijn offroad aspiraties is, moet het wel het dashboard zijn. Alsof je er je roadbook van kan aflezen. Het scherm is verticaal geplaatst en ook nog eens hoog zodat je ook goed zicht hebt als je op je voetsteunen gaat staan. Bovendien zit er boven het dashboard nog een extra beugel waaraan je navigatieapparatuur kunt bevestigen.

Zestien liter brandstof heb je aan boord wat je niet zou verwachten als je ‘m zo ziet staan. Zo smal is hij. Het voorwiel is een 21 inch gespaakt exemplaar, achter is deze 18 inch waar stadnaard Pirelli Scorpion Rally-banden op liggen. Overigens heb je ook een bodemplaat om je carter te beschermen mocht je het iets te ruig aanpakken. 

Een prijs en datum wanneer hij bij Nederlandse dealers klaarstaat zijn nog niet bekend. Maar dàt hij komt is nu zeker!

Foto’s: Yamaha

[justified_image_grid ids=7680,7681,7682,7683,7684,7686,7687,7688,7689,7690,7691,7692,7693,7694,7695,7696,7697,7699,7700,7701,7702,7703,7704,7705,7706,7707,7708,7709]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.