Elektrische scooters van Yamaha zijn in aantocht

Yamaha heeft de naamrechten van de E01 en EC-05 aangevraagd. De elektrische scooters waren voor het eerst te zien op de 2019 Tokyo Motor Show. De productie van de elektrische scooters van Yamaha moet binnenkort beginnen.

De Tokyo Motor Show is vaak het toneel van concepten die fabrikanten als blik op de toekomst presenteren. Natuurlijk komen lang niet alle ontwerpen voorbij het conceptstadium, maar de E01-scooter lijkt de eindstreep te hebben gehaald. De E02 – zeg maar het 50cc-equivalent – is mogelijk nog niet zover.

Het deponeren van de rechten betekent dat Yamaha vanaf 17 mei 2021 de E01-naam op de scooter mag gebruiken. Maar wel op een voorwaarde: als iemand bezwaar maakt tegen de Yamaha-claim, gaat het feest mogelijk niet door. Tot nu toe zijn er nog geen bezwaren binnengekomen.

Vervangt de Yamaha MT-07 met kuip de R6?

Samen met de aanvraag voor de naamrechten, heeft Yamaha ook de rechten op het intellectuele eigendom aangevraagd. Dat betekent dat het ontwerp en uiterlijk beschermd zijn tegen copycats. Dat geeft Yamaha de ruimte om hun eigen ontwerpen in toekomstige scooters en motorfietsen te gebruiken en zo tot een kenmerkend uiterlijk voor het hele gamma te creëren. Je kunt  dat vergelijken met hoe uiterlijke kenmerken van de R1 ook gebruikt worden op andere sportieve modellen, waardoor er een soort van familie ontstaat.

Op de voorgrond: Yamaha E01, erachter de E02.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?