13 C
Nederland
donderdag 18 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Elektronische update voor 2023 Ducati Panigale V4

Ducati Panigale V4 krijgt een upgrade voor modeljaar 2023, met een reeks elektronische verbeteringen die de motor nog gemakkelijker en intuïtiever maken voor rijders van alle niveaus.

Al met het modeljaar 2022 heeft de Panigale V4 de meest ingrijpende evolutie sinds zijn introductiejaar ondergaan, met verbeteringen die elk aspect van de motorfiets beïnvloeden: aerodynamica, ergonomie, motorblok, chassis en elektronica.

Specificaties onthuld van Ducati V21L MotoE-racer

Op de 2023-versie van de Panigale V4, Panigale V4S en Panigale V4 SP2 bestaat de upgrade uit een bijgewerkt elektronicapakket. Om de stabiliteit, precisie en richting bij het remmen en in bochten te verbeteren, krijgt hij de nieuwe EVO 2-software (Engine Brake Control).

Deze software heeft een verschillende versnelling-per-schakeling kalibratie op elk van de drie selecteerbare niveaus. Het werd ontwikkeld om de intensiteit van de motorrem te optimaliseren naargelang van de belasting van de achteras.

In de eerste fase van het remmen, wanneer er weinig belasting op de achterband is, remt de EBC EVO 2 minder op de motor. Dit zal toenemen naarmate je het midden van de bocht nadert, waar het ingrijpen van de motorrem de grootste bijdrage levert aan het afremmen van de motor.

Deze wijziging, die zorgt voor een evenwichtiger ingrijpen van de motorremregeling in alle rijomstandigheden en vermindert ook het blokkeren van het achterwiel bij hard remmen.

Ducati Quickshift Strategy (DQS)

De Ducati Panigale V4 2023 krijgt ook een nieuwe Ducati Quick Shift Strategy die het schakelen vloeiender bij elke graad van de gasopening laat gebeuren. Zowel wanneer je de gashendel gedeeltelijk opendraait als wanneer hij volledig openstaat, worden de twee verschillende situaties verschillend behandeld.

Bij het schakelen met gedeeltelijk opengedraaide gashendel wordt de onderbreking van de inspuiting omgezet in een vervroegingsonderbreking, waardoor het schakelen op de weg soepeler verloopt.

Bij volledig geopende gasklep, typisch voor circuitgebruik, blijft de DQS-strategie de injectieonderbreking benutten. Maar hij is verfijnd met een verbetering van de koppelretourfase die de motor meer stabiliteit geeft.

Deze veranderingen worden aangevuld met een nieuwe voor de regeling van de koelventilator, die zorgt voor een beter beheer van de bedrijfstemperatuur en meer thermisch comfort voor de rijder, zelfs bij normale rijsnelheden.

Deze upgrade vermindert ook de warmteontwikkeling die typisch is voor het einde van de racesessies. Het pakket van verbeteringen voor 2023 wordt gecompleteerd door een verfijning van de Ducati Traction Control (DTC) en Ride by Wire strategieën.

Ook beschikbaar voor de ‘oude’ Panigale V4

De 2023-updates zullen ook beschikbaar zijn voor alle eigenaren van de Panigale V4, Panigale V4S en Panigale V4 SP2 2022. Het is een eenvoudige ingreep die vanaf eind juli bij een Ducati-dealer kan worden uitgevoerd.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen