Energica bouwt lichtere, sterkere en vloeistofgekoelde elektromotor

De wereldwijde pandemie mag dan de plannen van veel motorfietsfabrikanten hebben verstoord, tot hun grote ergernis, maar de mensen bij Energica hebben een manier gevonden om van de negatieve situatie een positieve te maken.

De Italianen zijn van plan hun aanbod van elektrische motorfietsen te upgraden voor het modeljaar 2022 en hebben dat proces op gang gebracht met een nieuw motorontwerp, dat ze geleidelijk in hun huidige motorfietsen gaan opnemen.

De motor, die lichter, sterker en watergekoeld is, werd ontworpen en ontwikkeld met de hulp van het Italiaanse engineeringbedrijf Mavel, en wordt de Energica Mavel Co-Engineering-motor (EMCE) genoemd.

Zijwielen uit Japan voor gewichtige Harley-Davidsons

‘De introductie op de markt van de nieuwe EMCE-motor was gepland voor 2022, maar als gevolg van de moeilijkheden van onze supply chain – als gevolg van COVID-19 – hebben we besloten om een nieuwe aandrijving te ontwikkelen,’ zei Giampiero Testoni, CTO van Energica. ‘In slechts 6 maanden hebben we deze met co-engineering met Mavel ontwikkeld, en kunnen we de motor incorporeren in onze huidige modeljaarproductie,’ voegde Testoni eraan toe. De motor biedt een gezonde 169 pk (126 kW), vergeleken met de 147 pk (110 kW) van de vorige generatie, en dat alles terwijl het gewicht met zo’n 10 kilo is afgenomen. Energica zegt dat de actieradius ook met 5% tot 10% is toegenomen.

Energica laat de EMCE-motor eerst in Amerika en Europa debuteren en later dit jaar in Azië.

Energica zegt dat de nieuwe EMCE-motor onderstaande voordelen heeft:

  • Innovatieve rotor- en statorgeometrieën die energieverliezen minimaliseren en de prestaties maximaliseren. De uniformiteit van het geleverde koppel en de optimalisatie van de gewichten maken de motor uniek in termen van vermogen en koppeldichtheid en maken de optimalisatie van productieprocessen mogelijk;
  • Innovatieve en gepatenteerde koeling van de rotor die in staat is een interne luchtstroom op te wekken die de magneten omsluit en afkoelt. Hierdoor kan het potentieel van de motor zelfs bij hoge snelheden worden benut;
  • Adaptieve controle-algoritmen die ervoor zorgen dat de omvormer altijd in staat is het systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken;
  • Gepatenteerde sensoren die onder andere in staat zijn de werkingsgegevens van de motor te verzamelen en op te slaan om het begin van een eventueel mechanisch defect te voorspellen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?