Eerste test 2021 Honda CMX1100 Rebel

What you see is NOT what you get. De 2021 Honda CMX1100 Rebel maakt gebruik van de bekende tweecilinder die ook de Africa Twin aandrijft en mede daarom rijdt hij niet zoals je van een doorsnee cruiser zou verwachten. Honda’s nieuwe is een rebel with a cause. En dat doel is het leven van customrijders en cruisers tegelijk gemakkelijker en opwindender maken. Dat doet hij vooral in de uitvoering die wij testen: die met DCT-aandrijving. TestlocatieWetterenOmstandighedenzonnigTemperatuur18 gradenTestkilometers256BijzonderhedenEen potente custom met in dit geval een DCT-versnellingsbak. Waarom rijden we de 2021 Honda CMX1100 Rebel? Met de CMX1100 Rebel brengt Honda een ...
What you see is NOT what you get. De 2021 Honda CMX1100 Rebel maakt gebruik van de bekende tweecilinder die ook de Africa Twin aandrijft en mede daarom rijdt hij niet zoals je van een doorsnee cruiser zou verwachten. Honda’s nieuwe is een rebel with a cause. En dat doel is het leven van customrijders en cruisers tegelijk gemakkelijker en opwindender maken. Dat doet hij vooral in de uitvoering die wij testen: die met DCT-aandrijving. TestlocatieWetterenOmstandighedenzonnigTemperatuur18 gradenTestkilometers256BijzonderhedenEen potente custom met in dit geval een DCT-versnellingsbak. Waarom rijden we de 2021 Honda CMX1100 Rebel? Met de CMX1100 Rebel brengt Honda een heuse powercruiser met de Africa Twin-tweecilinder. En dat is best een bijzondere combinatie. Verrassend Het is verrassend om een DCT-versnellingsbak te zien opduiken in een cruiser. Het systeem met dubbele koppeling dat toelaat naadloos en koppelingsvrij te schakelen, werd tot nog toe vooral ingezet op adventure motoren zoals de Africa Twin en de NC750X, of commuters en tourers zoals de andere NC’s en de VFR1200. Nu is het ook verkrijgbaar op een custom. Of noem de nieuwe Rebel gerust een power cruiser. Terwijl zijn naamgenoot een A2-doetje is dat vooral jongeren en beginners moet bekoren, is de CMX1100 Rebel wél zijn naam waard. Hij oogt stoer en heeft een bijzonder pittig blok. 86 pk is al niet onaardig, maar vooral de 98 Nm koppel zorgen voor een wel heel vlot rijgedrag. Je hebt te allen tijde de keuze over minstens twee versnellingen. Het blok pikt vlot op bij 2.500 tpm en blijft daarna bijna lineair doorgaan. Gooi de DCT in automatische stand, dan schakelt het systeem op en af. Kies je voor de manuele modus, dan kun je wat sportiever uit de hoek komen. Dat staat haaks op de verwachtingen die de meesten koesteren bij een lage zwarte cruiser, maar het is daarom des te leuker om te ontdekken dat de rebel het wel kan. Een paar keer drukken met je linkerduim om remmend af te schakelen als je wat harder naar een bocht gaat, of manueel opschakelen om het blok een beetje hoger in de toeren te laten klimmen als je hard wilt accelereren. Het gaat allemaal moeiteloos. En dat zal zeker een pluspunt zijn voor wie op zoek is naar meer comfort en prestaties. Terwijl je anders op een lange en relatief zware motor enige ervaring moet hebben om het beste uit je cruiser te halen, gaat het op de vervaarlijk ogende Rebel allemaal gemakkelijker dan je zou verwachten. Een vriendelijke bullebak? Die bestaat. Multitest: Harley-Davidson Pan America, BMW 1250GS, Honda AT en KTM Super Adventure R Heerlijk stabiel Natuurlijk kom je met alleen maar een goed blok nooit ver. Honda gaf de Rebel ook een stevige 43mm voorvork mee en een verrassend stijf frame. Dat zorgt ervoor dat de 2021 Honda CMX1100 Rebel een toonbeeld van stabiliteit is. Een vederlichte bochtenpikker zouden we er niet van maken, maar ondanks zijn 223 rijklare kilo’s en lange wielbasis van 1.520 mm laat de Honda zich al bij al vrij gemakkelijk in een bocht leggen. Eens je daadwerkelijk in die bocht bent, loopt de motor als op rails. Zo hoort het bij een cruiser: het ontbreken van nervositeit en uitblinken door stabiliteit. Het is een beetje wat je ook van een goede relatie mag verwachten. Rechtdoor is het vooral de acceleratie die het rijden leuk maakt. Constant aan dezelfde snelheid rijden is makkelijk haalbaar, maar van Oostende naar Bastogne cruisen betekent dat je beter over stevige nekspieren beschikt. Tenzij je kiest voor Honda’s Tour-pakket. Daar zit immers ook een windscherm in om je nekspieren te sparen bij lange ritten. En een groter duozadel om het achterwerk en de onderrug van je partner te ontzien. Conclusie 2021 Honda CMX1100 Rebel Op voorwaarde dat er geen aan de jas van de rijder hangen, is de 2021 Honda CMX1100 Rebel een motor met weinig franjes. Het kleine ronde lcd-dashboard geeft alle nodige informatie, maar is in contrast tot de tft-schermen die je op heel wat tour- en sportmotoren vindt, eerder sober. Het hierboven genoemde Tour-pakket kleedt de CMX iets meer aan, maar we vinden hem best wel leuk zoals hij er standaard uitziet. Een potent blok in een cool ogend pakket, het is een combinatie die al eerder zijn deugdelijkheid bewezen heeft. Nu Honda met de – optionele – DCT een brok toegankelijkheid toevoegt aan dit concept, zou de Rebel misschien wel een van de verrassingen van het jaar kunnen worden. Temeer omdat hij met een prijs van 10.194 euro niet in de klasse ‘verrassend duur’ valt. De DCT-versie kost 1.000 euro meer. Navraag bij Honda leert dat bij alle modellen waarop dit systeem beschikbaar is er meer dan de helft met DCT verkocht worden. De 1.000 euro extra lijkt dus voor weinig kopers een probleem te zijn. Pluspunten 2021 Honda CMX1100 Rebel vermogen, soepel blok, uitstraling, prijs Minpunten 2021 Honda CMX1100 Rebel standaardversie biedt weinig windbescherming

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?