Ethanol-loze Competition102-benzine verdwijnt (bijna)

Nog een week tot op 1 oktober de laatste druppels Euro95 E5 het eind van het spuitpistool bij het tankstation bereiken. Met de overstap naar E10-benzine, verdwijnt ook de volledig ethanol-loze 102-benzine. Of ja, bijna dan.

In Den Haag is de knoop doorgehakt; E10 is het nieuwe zwart. Per 1 oktober 2019 mogen benzinepompen alleen nog brandstof met minimaal 7,5 procent en maximaal 10 procent bio-ethanol verkopen. Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld en mogen nog wel E5 tappen.

Kind van de rekening van die overstap is de Competition102-benzine. Dat verdwijnt namelijk bijna geheel na 1 oktober. Deze ‘performance’ brandstof met een octaangetal van 102 vindt gretig aftrek bij liefhebbers van sportmotoren, maar ook zeker bij de klassiekerrijder. 102-benzine heeft namelijk behalve een hogere klopvastheid geen toegevoegde bio-ethanol.

Lekkages en andere trubbels

Wat oudere motoren zijn niet opgewassen tegen de oplossende werking van de ethanol. Zeker voor motoren die nog carburateurs hebben is het een probleem. Kunststofafdichtingen en bepaalde rubberen delen kunnen door de ethanol uitharden of zelfs uit elkaar vallen, met mogelijke lekkages en andere trubbels tot gevolg.

Competition102 was daardoor het laatste toevluchtsoord voor de motorrijder die niet alleen meer vermogen en een betere verbranding wilde, maar de inwendige kunststofdelen niet wilde vernachelen. Helaas kost de overstap naar E10 veel tankstations extra ruimte in de opslag. Competition102 is daar nu de dupe van.

Momenteel bieden Esso, Texaco en Firezone verdeeld over het land de ethanol-loze 102-brandstof nog aan. Deze grotere firma’s hebben al aangegeven Competition102 niet langer te voeren na volgende week. Alleen bij de kleinere tankketen TanQyou is het straks voorlopig nog te krijgen. TanQyou zal de benzine met octaangetal 102 niet onder de Competition102-noemer verkopen, maar als Euro 102.

Verkooppunten ethanol-loze 102-benzine na 1 oktober 2019

  • TanQyou Franeker (De Wieken 2)
  • TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)
  • TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)
  • TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)
  • TanQyou Grijpskerk (lageweg 8)
  • TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)
  • TanQyou Ommen (Brink 58)
  • TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)
  • TanQyou Putten (Stationsstraat 44)
  • TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)
  • TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125
  • TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)

Foto: Jarno van Osch / Shot Up Productions

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.