dinsdag 30 april 2024

Fantic duikt op A1-segment met twee nieuwe modellen

Op EICMA 2023 heeft Fantic twee nieuwe 125cc-modellen laten zien: de Stealth 125 en de Imola Concept.

Laten we beginnen met de Stealth 125. Deze kleine naakte motorfiets heeft een sportieve styling die sterk is geïnspireerd door supermoto-machines. Zijn aandrijving bestaat uit een Minarelli-motor met een cilinderinhoud van 125 cc, die zijn kracht naar het achterwiel stuurt met een kettingaandrijving. Ook heeft hij een slipperkoppeling. De motorfiets is uitgerust met een brandstoftank van 12 liter en heeft een uitlaatsysteem onder het zadel met een katalysator gemonteerd net onder het buikgedeelte van de motorfiets.

Test Fantic Caballero Scrambler 700: Italiaan met Yamaha-motorblok

De Stealth 125 heeft een stalen frame met een gietaluminium swingarm. Ondertussen worden veringstaken afgehandeld door een omgekeerde voorvork en een mono-schokdemper aan de achterkant. De motorfiets is uitgerust met schijfremmen voor en achter met ABS, en er is zelfs een optionele bocht-ABS functie voor extra veiligheid en vertrouwen op bochtige wegen. Bovendien heeft de motorfiets volledige LED-koplampen voor beter zicht in het donker, en een vijf-inch TFT-scherm met Bluetooth-smartphone compatibiliteit.

Als volgende hebben we de Imola Concept, die te zien is als het sportievere broertje van de Stealth 125. Hij is gebouwd op dezelfde basis als een naakte sportmotor, maar heeft racegeïnspireerde ergonomie en carrosserie. Fantic zegt dat de Imola Concept bedoeld is als een knipoog naar de inspanningen van het bedrijf in het Moto2 Wereldkampioenschap. Interessant genoeg markeert de Imola Concept Fantic’s eerste stap in de wereld van sportmotoren.

Op dit moment heeft Fantic nog geen prijzen en beschikbaarheid aangekondigd voor de Stealth 125, dus daar zullen we op moeten wachten. Bovendien werd de Imola onthuld als slechts een conceptmotorfiets. Verwacht daarom niet snel dit model terug te vinden bij je plaatselijke Fantic-dealer.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen