donderdag 2 mei 2024

Test Fantic Caballero Scrambler 700: Italiaan met Yamaha-motorblok

Fantic Caballero Scrambler 700 test. Als je wat jonger bent, is de kans groot dat je nog nooit van het merk Fantic hebt gehoord. Dat hoeft ook helemaal niet om de Fantic Caballero Scrambler 700 te begrijpen. Waarom je beeld over een ‘nieuw’ merk laten beïnvloeden als het nog helemaal vers is? We gaan dus zeker niet uitleggen wat Fantic in het verleden allemaal gemaakt heeft en ga het voor het lezen van deze test ook zeker niet opzoeken. Zie het als een internationaal merk, met Italiaans huis en design, en Japanse techniek.

Foto’s: Pien Meppelink

Verschillende merken, waaronder Benelli en Moto Morini, gebruiken de combinatie van Italiaans design en Chinese makelij. Maar de Fantic Caballero Scrambler 700 doet het net wat anders. Het leent de alomgeprezen CP2-tweecilinder van Yamaha. En wie CP2 leest, denkt onmiddellijk aan feest. Dat rijmt net zo goed als ditzelfde blok presteert in de Yamaha MT-07, XSR700, Tracer 7 en Ténéré 700. Maar kan dat motorblok voor dezelfde magie zorgen in een Italiaanse scrambler? Op papier kan het alvast niet mislopen.

Dubbeltest Kawasaki Z650RS vs. Yamaha XSR700: clash der classics

Qua design ook niet, want wat is de Fantic Caballero Scrambler 700 een prachtige machine. Hij is geïnspireerd op de 125 RC uit de jaren zeventig en heeft dat typische scrambler-uiterlijk met semi-noppenbanden, een breed stuur, vlak zadel en hoge uitlaat. Wij krijgen een matblauwe versie voorgeschoteld, wat mooi matcht met de goudkleurige voorvork. We zien witte spatborden, een wit ovaal 700-nummerbord onder het zadel – met Italiaans vlagje – en daarachter de leuk vormgegeven dubbele uitlaat, minimalistische verlichting en knappe spaakvelgen. Het geheel is mooi afgewerkt en de Caballero maakt een zeer degelijke indruk. Jammer is wel dat het zadel van goedkoop plastic is en de duidelijk zichtbare ‘naden’ enkel voor de schijn zijn. Hier had wel een mooi (nep)leer voor gebruikt mogen worden. Prominent aanwezig: het zeer herkenbare CP2-motorblok. Dat wordt in de Fantic, gelukkig maar, grotendeels ongemoeid gelaten, op een andere in- en uitlaat na. De Italianen voorzien wel drie rijmodi en uitschakelbare traction control. Beide elektronica ontbreken op de voornoemde Yamaha’s.

Uniek geluid

De Fantic start mooi op; het TFT-scherm verwelkomt je stijlvol en het motorblok maakt je warm om te gaan rijden. Het ronde dashboard is eenvoudig vormgegeven zonder franjes. Rechttoe, rechtaan en daar houden we van. We merken op dat het motorblok een ander geluid maakt dan we van de Yamaha’s gewend zijn, zelfs in vrije loop. Eenmaal onderweg verandert die mening niet en dat is goed. Niet dat de Yamaha’s slecht klinken, maar Fantic heeft haar eigen draai aan het motorgeluid kunnen geven.

Ook de gasreactie is duidelijk anders dan op de Yamaha CP2’s. Het heeft niet zozeer te maken met de drie verschillende rijmodi, want ze zijn allemaal verfijnder en minder agressief. Dat klinkt misschien als ‘saaier’, maar het voelt vooral als ‘beter’. Veel met de rijmodi spelen we vandaag niet, want net zoals met de meeste motoren weet je na enkele kilometers al welke je moet hebben. Noem het ‘Standard’, noem het ‘Road’, noem het ‘Normal’ of in het geval van de Caballero ‘Street’. Dat is in 99 procent van de machines de aangenaamste modus. Zo ook bij de Caballero 700. De gasaanname voelt gewoon goed en je merkt dat er duidelijk geëxperimenteerd is door de Fantic-werknemers om het op dit niveau te krijgen.

Minder verfijnd is de werking van de versnellingsbak. Die schakelt wat stroef, maar onze testmotor heeft ook nog maar 260 kilometer op de teller. We kunnen niets garanderen, maar de kans is dat die wellicht nog wat los komt na verloop van tijd.

Op z’n Italiaans

Wij beginnen ondertussen ook goed los te komen op wat Nederlandse dijkwegen. Het is hier op bepaalde stukken heel mooi rijden en zolang je niet boos wordt bekeken door wandelaars of fietsers, is het allemaal goed. De Caballero 700 is ook geen schreeuwende motor, met felle kleuren en veel lawaai, dus dat helpt ook wel om ‘geaccepteerd’ te worden. De fotogenieke Fantic wordt eerder nagekeken dan vies bekeken, omdat het zo’n sympathieke machine is. Voor zover machines sympathiek kunnen zijn, natuurlijk… De zitpositie is comfortabel voor lijf en ledematen. Je zit ontspannen en allerminst opgevouwen.

Dat de Yamaha CP2-modellen fijn sturen, is algemeen bekend. Maar Fantic gebruikt naast dezelfde motor, niet hetzelfde frame. Dat is van eigen makelij en de Italianen gingen shoppen bij landgenoten Brembo voor de remmen en Marzocchi voor de vering. Als je die namen leest, weet je al wat je ongeveer kunt verwachten: kwaliteit. Dat is niet anders op de Caballero 700. De enkele schijfrem voldoet om alles tijdig gestopt te krijgen, maar houdt ook zeker niet over. Daarvoor waren twee schijven nodig geweest, maar dat verpest dan weer de typsiche look met open velg langs één kant. Het is het een of het ander. De Marzocchi’s doen ook wat je verlangt van een scramblervering; comfortabele afvering met toch voldoende sportiviteit en dus hardheid.

Fantic Caballero Scrambler 700

Het resultaat van dit alles – frame, vering, remmen – zorgt voor een motorfiets die goed stuurt met veel stabiliteit. Dat is niet altijd voor de hand liggend op een scrambler met dus scramblerbanden, maar de Caballero 700 kan prima mee en laat zich lekker omgooien. Het is geen motor die valt in de bochten en blijft plakken op een hellingshoek, maar een neutrale stuurmachine. Een gemakkelijk berijdbare motor die prima overweg zou kunnen met beginners, maar evenzeer voldoende pit heeft voor ervaren rijders. Mag het allemaal wat stouter, dan kun je zowel de traction control (in de Offroad-modus) als de bochten-ABS uitschakelen.

Nu al volwassen

Wat ons nog het meest verrast aan de Caballero 700 is zijn volwassenheid. Meestal hebben nieuwe modellen van relatief jonge fabrikanten, zoals Fantic in haar huidige gedaante is, heel wat kinderziekten. Dat hoeven daarom niet per se storingen in de elektronica of slecht bijtende remmen zijn, maar gewoon algemene dingen die nog niet helemaal klaar lijken te zijn. Bij de Caballero voelt het alsof hij al decennia wordt gebouwd, want er is nu eenmaal weinig op aan te merken. Het uiterlijk bevalt heel goed en de afwerking ook, het motorblok presteert uitmuntend, de remmen zijn oké en hij stuurt ook nog eens fijn. Er zijn dus nauwelijks missers, wat aantoont dat de Caballero 700 niet zomaar snel in de markt is gezet. Er zit duidelijk ontwikkelingsbudget in deze machine. De keuze om dan voor het Yamaha CP2-blok te gaan, is er een die kopers kan en zal overhalen. Zonder twijfel. Of de Fantic Caballero Scrambler 700 daarom de betere Yamaha XSR700 XTribute is, moet een vergelijkende test uitwijzen. Maar we kunnen nu al voorspellen dat het een spannend duel gaat worden.

Test 2023 Yamaha 9 Tracer GT+: dikke plus!

Conclusie test Fantic Caballero Scrambler 700

Fantic breidt haar gamma flink uit. Naast cross-, enduro- en supermoto-modellen, bevat de Caballero-reeks de meer straatgerichte machines. In toevoeging op de 125cc en 500cc-eencilinders is het met de Caballero Scrambler 700 tijd voor een ‘grote’ motor, uitgerust met Yamaha’s CP2-tweecilinder. Een sterke zet, want de Caballero 700 is een machine die barst van karakter. Daarvoor hoef je gewoon maar te kijken naar de knap vormgegeven scrambler, in zijn historisch correcte kleuren.

Ook rijdend voel je meteen dat het goed zit. Het motorblok werkt niet alleen geniaal in Yamaha’s, maar ook Fantic heeft diezelfde magie in haar frame weten te stoppen. Zelfs nog net iets meer gepolijst, met verschillende rijmodi, traction control, een fijnere gasreactie en een eigen uitlaatgeluid. Daar betaal je ook wel voor, want in vergelijking met de 10.199 euro kostende Yamaha XSR700 XTribute is de Fantic Caballero Scrambler 700 duidelijk duurder: 11.990 euro. Een behoorlijk prijsverschil, maar zoals steeds geldt dat je voor exclusiviteit moet dokken. In het geval van de Caballero 700 is het dat in ieder geval waard.

Pluspunten Fantic Caballero Scrambler 700

  • Design
  • motorblok
  • look & feel

Minpunten Fantic Caballero Scrambler 700

  • Voorrem
  • zadeldesign
  • prijs
Prijzen
Nederland€ 11.990,-
België€ 9.990,-
Fantic Caballero Scrambler 700
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen