File top-50 spectaculair anders

De File top-50 van 2011 is, in vergelijking met de lijst van 2010, flink door elkaar geschud. De lijst is in de laatste zelfs jaar niet eerder zo ingrijpend gewijzigd. Tweeëntwintig knelpunten haalden voorheen de top-50 niet. De filedruk, het aantal kilometer maal de duur van de files, was in 2011 bijna een kwart minder dan in 2010 (min 24,1%). Daarmee komt de filedruk op het peil van voor 2000.

De belangrijkste oorzaak van die grote daling van de filedruk is de openstelling van extra rij- en spitsstroken. Dat blijkt uit de top-10 van drukste trajecten. Opvallend is dat ook verkeer op de A27 profiteert van de verbeterde doorstroming op de A2. Niet alleen van Gorinchem naar Utrecht, maar dat geldt ook voor de andere rijrichting.

2011 kende maar één echt zware spits: op 21 november stond de teller om 8.04 uur op 411 kilometer. Door de mist konden veel spitsstroken niet open. Ook op 13 januari was het erg druk: door regen, ruim vijftig ongevallen en de vondst van een stoffelijk overschot langs de A27 werd dit de drukste dag van 2011.

Donderdag was en is de drukste dag in de week. Ook de dinsdag is een slechte dag voor het verkeer. De laatste dag van de week is relatief rustiger geworden, zodat maandag, woensdag en vrijdag zijn ongeveer even druk zijn.

Positie Traject Filedruk 2010 Filedruk 2011
1 A1 Amsterdam – Amersfoort 662125 445110
2 A1 Amersfoort – Amsterdam 478697 324235
3 A12 Utrecht – Den Haag 470851 151683
4 A2 Utrecht – Den Bosch 468349 196165
5 A4 Delft – Amsterdam 464375 337985
6 A4 Amsterdam – Delft 455886 461041
7 A20 Hoek van Holland – Gouda 414863 407386
8 A2 Amsterdam – Utrecht 386168 19014
9 A12 Den Haag – Utrecht 381418 350804
10 A27 Gorinchem- Utrecht 341278 162781

Bron: VID
Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.