13 C
Nederland
dinsdag 28 juni 2022

Film > HAN maakt wheelie control R1

MOTOR.nl-bezoekers hebben op de MOTORbeurs ongetwijfeld de Yamaha R1 van de HAN gezien waarop twee studenten door middel van gasklepaansturing een traction control hebben gebouwd (zie foto). De afgelopen periode is een groep van drie masterstudenten verder gegaan met dit project. Zij hebben zich echter volledig gericht op het wheelie control.

Wat ze precies gemaakt hebben? Een regeling waarmee de R1 op een rollenbank en op straat gecontroleerde wheelies kan maken op een vooraf ingestelde hoek. Dit hebben ze getest op de rollenbank met behulp van een gewicht dat het balhoofd omhoog trekt. Dit natuurlijk aangezien je de traagheidskrachten van de motor mist tijdens acceleratie waardoor je normaal gesproken in staat bent om te wheelieën.

De studenten hebben aangetoond dat de regeling op de rollenbank zeer goed werkte. De R1 bleef heel stabiel op één hoek staan. Vervolgens hebben ze een meer realistische test uitgevoerd op een afgesloten terrein waarbij ze de R1 weten te laten accelereren met een wheelie op constante hoek met het gas volledig geopend…

En met succes! Alles wordt dus puur geregeld met de elektronische gaskleppen. Het resultaat hiervan zie je op YouTube. O ja, met je eigen motor gaat het iets lastiger…

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Vorig artikelMotor en film > Spetters
Volgend artikelWat, 11 kiloWatt?

Gerelateerde artikelen