Film > HAN maakt wheelie control R1

MOTOR.nl-bezoekers hebben op de MOTORbeurs ongetwijfeld de Yamaha R1 van de HAN gezien waarop twee studenten door middel van gasklepaansturing een traction control hebben gebouwd (zie foto). De afgelopen periode is een groep van drie masterstudenten verder gegaan met dit project. Zij hebben zich echter volledig gericht op het wheelie control.

Wat ze precies gemaakt hebben? Een regeling waarmee de R1 op een rollenbank en op straat gecontroleerde wheelies kan maken op een vooraf ingestelde hoek. Dit hebben ze getest op de rollenbank met behulp van een gewicht dat het balhoofd omhoog trekt. Dit natuurlijk aangezien je de traagheidskrachten van de motor mist tijdens acceleratie waardoor je normaal gesproken in staat bent om te wheelieën.

De studenten hebben aangetoond dat de regeling op de rollenbank zeer goed werkte. De R1 bleef heel stabiel op één hoek staan. Vervolgens hebben ze een meer realistische test uitgevoerd op een afgesloten terrein waarbij ze de R1 weten te laten accelereren met een wheelie op constante hoek met het gas volledig geopend…

En met succes! Alles wordt dus puur geregeld met de elektronische gaskleppen. Het resultaat hiervan zie je op YouTube. O ja, met je eigen motor gaat het iets lastiger…

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?