Wat, 11 kiloWatt?

Het is al even bekend dat per 19 januari 2013 de regels voor het motorrijbewijs zullen veranderen. In plaats van de twee categorieën (vanaf je 18e twee jaar op een 25 kW-machine of vanaf je 21e op een motorfiets met vol vermogen) gaan we naar een systeem met drie categorieën. Maar hoe die regels precies in elkaar zitten, leidde zelfs bij ons op de redactie tot enige discussie. Vandaar dat we er nog eens in zijn gedoken en we voor eens en altijd duidelijkheid willen verschaffen.

Daar gaan we… Per 19 januari 2013 moet een ieder die jonger is dan 24 jaar beginnen met het behalen van rijbewijs A1 (licht), wat inhoud dat je na het behalen van het 'roze papiertje' met een 125cc-machine van maximaal 11 kiloWatt (ongeveer 15 pk) onderweg mag.
Je mag dan pas op voor rijbewijs A2 (inderdaad, je moet weer examen doen maar wel een beperkt praktijkexamen), als je twee jaar of langer in het bezit bent van rijbewijs A1.

Met het A2-rijbewijs mag je een motor besturen van maximaal 35 kiloWatt (ongeveer 47 pk). Na twee jaar in het bezit te zijn van rijbewijs A2 mag je op voor het volgende beperkte praktijkexamen om het rijbewijs A te halen waarmee je dan eindelijk mag rijden met motoren met het volle vermogen.

De minimumleeftijden die worden aangegeven: 18 jaar voor A1, 20 jaar voor A2 en 22 jaar voor A zeggen dus niet dat als je 20 jaar bent zonder rijbewijs, je mag instromen voor het A2 rijbewijs, je zult gewoon bij A1 moeten beginnen. Volg je vanaf je 18e netjes de regels dan zul je inderdaad op zijn vroegst op je 22ste het volwaardige A rijbewijs kunnen hebben. Is dat je teveel werk dan kun je ook gewoon wachten tot je 24 bent en dan in een keer een volledig examen voor het A-rijbewijs (theorie, speciale verrichtingen en verkeersdeelname) ondergaan.

Word je 24 en je bent in het bezit van een A1 rijbewijs of A2 rijbewijs, dan mag je toch per direct op voor het 'grote' rijbewijs en hoef je alleen het praktijkexamen af te leggen.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.