Gerucht: KTM pakt uit in 2020

Je kon er donder op zeggen, maar KTM bouwt voor modeljaar 2020 verder op het LC8c-platform, waarvan de 790 Duke en 790 Adventure-serie inmiddels al kennen. Volgens de geluiden in de wandelgangen is een supermoto-achtige 790 SMC aanstaande en zien we dit najaar eveneens een nieuwe 1290 Super Duke R op basis van KTM’s grootste tweecilinder.

KTM ging de gloednieuwe staande twin nooit enkel en alleen in een naked en een allroad hangen; er zat meer in de pijplijn. Enerzijds om de ontwikkelingskosten te spreiden, anderzijds omdat de LC8c-krachtbron veelzijdig genoeg is. De foto’s die nu her en der circuleren tonen simpelweg een 790 Duke met een hoog MX-achtig spatbord en een iets hoger opgetrokken kontje, maar verder lijkt het beeld te verraden dat het vooralsnog niet veel meer is dan dat. Wij houden hoop dat KTM de 790 SMC een eigen smoelwerk geeft; eentje die hem significant anders maakt dan de 790 Duke – iets lichter ook wellicht.

Zeg nou zelf, een hooliganfiets pur sang met 100 pk aan de rechterpols en ondanks gave SM-looks toch bruikbaar genoeg voor iedere dag – een snelwegrit incluis – dat moet toegejuicht worden.

Super Duke R meer dan opgefrist
Dat de 1290 Super Duke R in opgefriste vorm ook al in de Oostenrijkse Alpen gespot is, is zo logisch als het verder uitdiepen van het LC8c-platform. De Super Duke R gaat in zijn huidige vorm al mee sinds 2017 en met Euro 5 aan de horizon belooft de moeder aller hooliganmotorfietsen opnieuw een gooi naar die titel te doen, wat met de nog strenger wordende emissie-eisen geen gemakkelijke taak zal zijn.

Het beeld dat op internet de ronde doet laat zien dat KTM de Super Duke R niet zomaar updatet, maar juist heel serieus aanpakt. Dat de wielen nu enorm licht, maar ook vrij iel ogende, vijfspaaksexemplaren zijn wil niet zeggen dat we ze terug zien op een productiemodel. Het hoofdframe – nog altijd het kenmerkende oranje vakwerk-soort – is dan weer een ander verhaal, want dat is totaal omgegooid ten opzichte van het in 2017 gelanceerde model. Verder zijn de flanken van de tank nog imposanter en breder geworden en treffen we aan de voorvork Brembo Stylema-remklauwen.

Bovenstaande mag dan nog allemaal onzeker zijn, maar dat de KTM-stand op de EICMA dit najaar druk zal worden; dat is heel zeker.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?