dinsdag 6 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

GS echt onder vuur

Een maximaal vermogen van 137 pk bij 9.000 toeren per minuut en een maximaal koppel van 121 Nm. bij 7.850 toeren. Alsjeblieft, zie hier de eerste gegevens van de nieuwe Triumph Tiger Explorer. En ook niet onbelangrijk, het rijklaargewicht is 259 kilogram. Voor wie nog twijfelde, de Engelsen zetten met deze 1215cc driecilinder echt de aanval in op de GS. Ter vergelijking, de BMW heeft sinds de laatste wijziging 110 pk bij 8.500 toeren en een koppel van 120 Nm. bij 6.000 toeren en heeft een drooggewicht van 203 kilo. Natuurlijk, het zijn maar cijfers maar wij verwachten toch dat de nieuwe GS niet lang op zich laat wachten. EICMA 2012?

Terug naar de Explorer. De nieuwe krachtbron maakt gebruik van een elektronisch ride-by-wire gasklepsysteem. De cardanaandrijving werd ook nieuw ontwikkeld voor de Explorer. De nieuwste Triumph is ontworpen met ruime onderhoudsintervallen van 16.000 kilometer. Cruise control, traction control en een uitschakelbaar ABS-remsysteem behoren tot de standaard uitrusting. Het stalen frame en de verstelbare 46mm vorken zijn special ontwikkeld om ook slechte wegen aan te kunnen. Het stalen buizenframe heeft veel gelijkenis met de andere modellen in de Triumph familie. Let ook even op de enkelzijdige achterbrug met het prachtige tienspaaks, 17-inch achterwiel. Het voorwiel is 19 inch en werkt samen met een volledig instelbare, 46mm voorvork. De Tiger Explorer wordt standaard geleverd met een verstelbaar zadel, aan te passen stuurpositie en met een windscherm dat vastgezet kan worden op verschillende hoogtes.

Een 950W-dynamo maakt het gelijktijdig gebruiken van meerdere elektrische accessoires mogelijk, zoals bijvoorbeeld de optionele zadelverwarming voor bestuurder en passagier, verwarmde handvatten, extra sterke mistlampen en een topkoffer met geïntegreerde voeding. Dankzij deze laatste mogelijkheid kun je zelfs onderweg apparatuur opladen. Het op het stuur te bedienen dashboard is het meest uitgebreide ooit van Triumph. Naast de grote digitale snelheidsmeter en analoge toerenteller geeft de boordcomputer een keur aan praktische informatie weer, waaronder de versnellingsindicator, het brandstofverbruik en de omgevingstemperatuur. <> En wat kost dat? Helaas, op de prijs is het nog even wachten…

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen