Harley-Davidson komt met Softail Standard

Laat flauw geneuzel maar zitten over dat de nieuwe Harley-Davidson Softail Standard voor een Harley opvallend standaard is. Al is de Softail Standard inderdaad heel standaard en dat is goed.

Met de Softail Standard biedt Harley-Davidson een knappe machine voor wie niet van al te veel poespas houdt. Tegelijkertijd is het een mooie basis voor diegenen die hun motor toch niet standaard kunnen houden. En zeg nou zelf; heb jij ooit een volledig standaard Harley gezien?

“Het contrast tussen de zwarte en glanzende onderdelen geeft de Softail Standard een look die zowel klassiek als minimalistisch is. Uitsluitend leverbaar in Vivid Black gelakt plaatstaal, combineert de Softail
Standard een solozadel dat veel van het gechopte achterspatbord toont, met een stijlvolle 13 liter-brandstoftank die het frame en motorblok accentueert”, stelt HD Benelux in haar persbericht.

In alle eenvoud is de Harley-Davidson Softail Standard dus een waardevolle doch betaalbare toevoeging aan het HD-modellengamma.

Wat je ziet is wat je krijgt, en dat heeft voordelen. Alleen al de prijs, die met 15.990 euro in Nederland en 13.795 in België erg schappelijk is. Het voegt een instap toe aan het Softail-gamma – met twaalf modellen HD’s meest uitgebreide modellijn. Boven de Softail Standard vind je de Street Bob, waarmee de Standard veel lijkt te delen, die 1.510 euro duurder is. De Softail-lijn loopt vervolgens in allerlei varianten door tot de Heritage Classic 114. Behalve een prijskaartje van 28.500 euro krijgt de Heritage Classic dan ook wel het Milwaukee Eight 114-blok mee.

Dat er dus 12.510 euro verschil zit tussen deze nieuwe Standard en de Heritage Classic, bevestigt hoe vriendelijk de nieuweling geprijsd is. Desondanks krijgt deze instap-Softail natuurlijk het Softail-rijwielgedeelte en een Milwaukee Eight-krachtbron – de 145 newtonmeter sterke 107 kubieke inch-twin.

In alle eenvoud is de Harley-Davidson Standard dus een waardevolle doch betaalbare toevoeging aan het HD-modellengamma. Zeker aangezien hij duidelijk veel gemeen heeft met de opvallend wendbare Street Bob – hieronder rechts van de nieuwe Standard.

Harley-Davidson Softail Standard Street Bob

Kortom; de Harley-Davidson Softail Standard is zowel een gedegen basis voor de liefhebber van customizen als een relatief betaalbaar uitgangspunt voor een eerste Harley-Davidson.

Foto’s: Harley-Davidson

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?