Ambulancedienst: ‘Voor ons daalt op 16 maart ook de snelheid’

Het aftellen is begonnen. Nog maar een dikke twee weken tot we nog maar 100 kilometer per uur mogen op de snelweg. Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid spreekt zorgen uit over oplopende aanrijtijden.

Op haar Facebook-pagina heeft de Ambulancedienst in de regio Zuid-Holland Zuid zich uitgesproken over de verlaagde snelheidslimiet. De hulpdiensten zijn logischerwijs ook gebonden door de maximumsnelheid. Ze leggen vooral uit hoe en wanneer het gebruik van sirenes en zwaailichten toegestaan zijn. Harder rijden is toegestaan, maar ook voor de ambulance is er een grens. Die grens ligt volgens brancherichtlijnen van de Ambulancezorg dus op veertig kilometer per uur boven de ter plekke toegestane maximumsnelheid – op een aantal snelwegen straks dus dertig kilometer per uur minder snel.

Uiteraard heeft veiligheid – zeker voor de hulpdiensten – een topprioriteit, maar als elke seconde telt? Men geeft ook aan er alles aan te doen tijdverlies tot een minimum te beperken. Aangezien de overschrijding van de maximumsnelheid een richtlijn is, lijkt hoe hard – of juist langzaam – te rijden snelheid dus een beslissing van de ambulancechauffeur. Hij beoordeeld of veilig harder gereden kan worden, met als uitgangspunt dus die overschrijding van veertig kilometer per uur.

Als wij op ‘s Lands wegen wat dat betreft ook een duit in het zakje doen, goed opletten en op tijd ruimte maken, maken we het de chauffeurs van ambulances gemakkelijker de juiste, veilige keuze te maken qua snelheid.

Weten hoe het met aanrijtijden van ambulances bij jou in de buurt gesteld is? Check deze interactieve kaart van de Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen!

Foto: ANPfoto/Arie Kievit

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.