woensdag 28 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Ambulancedienst: ‘Voor ons daalt op 16 maart ook de snelheid’

Het aftellen is begonnen. Nog maar een dikke twee weken tot we nog maar 100 kilometer per uur mogen op de snelweg. Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid spreekt zorgen uit over oplopende aanrijtijden.

Op haar Facebook-pagina heeft de Ambulancedienst in de regio Zuid-Holland Zuid zich uitgesproken over de verlaagde snelheidslimiet. De hulpdiensten zijn logischerwijs ook gebonden door de maximumsnelheid. Ze leggen vooral uit hoe en wanneer het gebruik van sirenes en zwaailichten toegestaan zijn. Harder rijden is toegestaan, maar ook voor de ambulance is er een grens. Die grens ligt volgens brancherichtlijnen van de Ambulancezorg dus op veertig kilometer per uur boven de ter plekke toegestane maximumsnelheid – op een aantal snelwegen straks dus dertig kilometer per uur minder snel.

Uiteraard heeft veiligheid – zeker voor de hulpdiensten – een topprioriteit, maar als elke seconde telt? Men geeft ook aan er alles aan te doen tijdverlies tot een minimum te beperken. Aangezien de overschrijding van de maximumsnelheid een richtlijn is, lijkt hoe hard – of juist langzaam – te rijden snelheid dus een beslissing van de ambulancechauffeur. Hij beoordeeld of veilig harder gereden kan worden, met als uitgangspunt dus die overschrijding van veertig kilometer per uur.

Als wij op ’s Lands wegen wat dat betreft ook een duit in het zakje doen, goed opletten en op tijd ruimte maken, maken we het de chauffeurs van ambulances gemakkelijker de juiste, veilige keuze te maken qua snelheid.

Weten hoe het met aanrijtijden van ambulances bij jou in de buurt gesteld is? Check deze interactieve kaart van de Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen!

Foto: ANPfoto/Arie Kievit

Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

2 Reacties

  1. Grote onzin om de snelheid te verlagen. Je krijgt nu meer Files dus meer uitstoot. Zelfs in Oostenrijk hebben ze de snelheid verhoogd om dat dit beter is als verlagen voor het milieu. In nederland denken ze dat dit niet zo is dus er zal wel meer vervuiling komen. Ook de kosten om alle snelwegen aan te passen reizen de pan uit.
    Milieu is goed maar laten we niet overdrijven.

    • De regering is een ster in het pesten en dwars zitten van burgers, eerst de boeren toen de bouw en nu de automobilisten en motoren. Is het wel goed voor het milieu die 100 km, ik betwijfel dat, je ben met 100 km langer onder weg dus moet de motor langer draaien, daarbij worden de motoren van auto,s en motors steeds schoner. Of is het dat het aantal snelheidsovertredingen terug lopen en de staatskas minder gevuld wordt.

Reacties zijn gesloten.