Harley-Davidson Sportster: geen Euro5, dus vaarwel Sportsters?

Op diverse fora was het nieuws al een tijdje aan het stuiteren, maar nu komt de officiële bevestiging uit Frankrijk: Harley-Davidson haalt de Sportster-familie van de Europese markt. ‘Milwaukee’ heeft besloten dat het niet de moeite waard is om de motoren aan Euro5 aan te passen.

Door de invoering van de Euro5-emissieeisen zal de Sportster-familie niet langer in Europa op de markt worden gebracht. Het nieuws gaat al een tijdje rond in kringen van fanclubs, waar het tot afschuw heeft geleid, maar is er een officiele bevestiging Harley-Davidson Frankrijk. De reden is dat het hoofdkantoor van Harley-Davidson heeft besloten de motoren net aan te passen, omdat het e moete – en de euro’s – niet loont. Het is een kwestie van kosten-baten.

Het is niet zo dat de Sportsters helemaal niet meer worden gebouwd, in de USA (waar ze worden gebouwd) en andere landen met minder strenge emissie-eisen kun je ze nog gewoonkopen.

Afscheid van de kleintjes

Dit is een harde klap die een groot gat veroorzaakt op de Harley-Davidson prijslijst. In een keer verdwijnen zeer belangrijke modellen als de Iron 883, SuperLow, Iron 1200, Forty-Eight, Forty-Eight Special, Roadster, 1200 Custom en Super Low 1200 T. Natuurlijk verdwijnen ze niet meteen. Uiteraard kunnen alle reeds geproduceerde en bij de dealer aanwezige motoren verkocht tot de voorraad strekt.

Op dit moment werkt Harley-davidson aan een nieuw, vloeistofgekoelde 1250cc blok. Het kan zijn dat met de introductie van dit nieuwe blok er ook een nieuwe Sportster komt. Maar dan moeten we wachten tot minstens 2022. Harley-Davidson France bevestogt ook dat zelfs de Street 750 met pensioen zal gaan vanwege Euro5. Kortom:  In Europa nemen we afscheid van de Harley-Davidsom volumemodellen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?