13 C
Nederland
zondag 29 mei 2022

Hayabusa 1300

De combinatie van een cilinderinhoud van 1340 cc, lichte gesmede zuigers, een hoge compressie en een elektronische aansturing, zorgt voor een hoog vermogen en koppel over het gehele toerengebied, zegt de Japanse importeur. De cilinders van de Hayabusa zijn voorzien van SCEM coating voor een betere warmteoverdracht en minder wrijving. De lichtgewicht titanium kleppen maken een extremere nokkenas-timing mogelijk. Een grote radiateur zorgt voor extra koeling. Daarnaast zal de koelventilator tijdens gebruik in de stad of in een file nog meer koeling geven.

De Hayabusa beschikt over Suzuki’s injectie- en motormanagementsysteem op basis van een 32-bit 1024kb rom microprocessor. Suzuki’s SDTV systeem belooft een optimale gasopname en maximaal gevoel voor de rijder. Twee injectoren per cilinder zorgen voor de benzinetoevoer. Dankzij het Suzuki PAIR systeem voldoet de Hayabusa aan de strengste emissie-eisen. Door middel van het Suzuki Drive Mode Selector Systeem (S-DMS) kun je kiezen uit A, B of C mapping, waarmee je de rijeigenschappen van de motor aan de omstandigheden kunt aanpassen.

De ontwikkeling van de Hayabusa werd grotendeels uitgevoerd in de windtunnel, waarbij rekening is gehouden met de dagelijkse rijomstandigheden. Het frame van de Hayabusa is licht en stijf. De Kayaba voorvork met DLC coating zorgt, volgens Suzuki, in combinatie met een de instelbare achterschokbreker voor goede rijeigenschappen bij sportief gebruik en meer comfort voor dagelijks gebruik.

De nieuwe Brembo Monoblock voorremklauwen zijn lichter en stijver geworden. De diameter van de zuigers is vergroot naar 32 mm, waardoor er een grotere remkracht kan worden overgebracht of de remschijf. Het lichtgewicht high-performance ABS systeem is compact en geeft je meer zekerheid tijdens het remmen.

De nieuwe Hayabusa 1300 zal begin 2013 leverbaar zijn in het metaliek wit en zwart/grijs.
 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Vorig artikelExclusieve GSX-R
Volgend artikelIntruder C1500BT

Gerelateerde artikelen