Pssst, Sheene’s oude Suzuki RG500 kopen?

Als één klaagzang in de moderne Grand Prix-racerij geoorloofd is, dan is het dat teams motoren moeten leasen, en dus aan het eind van het seizoen weer in moeten leveren. Dus reken er niet op dat je over 33 jaar de Honda RC213V van Marquez op eBay aantreft, zoals nu wel met de Suzuki RG500 van Sheene.

Kost wel een bom duiten, trouwens. De huidige vraagprijs ligt op 150.000 Britse Ponden. Bij de koers van vandaag zit je dan op zes euro-stukken onder de 190.000 euro, maar dan heb je wel wat. De echte machine van Barry Sheene uit het seizoen van 1983, die daarna ook nog meermalen ingezet is met Mick Grant aan de clip-ons. Vervolgens is de motor in een privé-collectie belandt.

Bijzonder genoeg was het die verzamelaar die de motor na 2005 weer herenigde met Mick Grant, die er vervolgens weer verscheidene paraderondes en demoraces mee reed.

COMPLEET
Met deze RG500 koop je in eerst instantie overigens geen origineel exemplaar, want Sheen en Grant reden met tweezuigerremklauwen en 16 inch wielen, maar momenteel staat de Heron Suzuki op modernere 17 inch velgen en zijn er vierzuigerklauwen gemonteerd. Waarschijnlijk voor de demo’s, aangezien 16 inch sportrubber anno 2016 een beetje moeilijk aan te komen is.

Maar, met een middagje knutselen hang je er zo de originele 16 inch wielen weer in en ook remklauwen wisselen en ontluchten is de zwaarste klus niet. En dan heb je plots wel de motor van Mick Grant en Barry Sheene compleet in je schuur staan. 

Een leuke starterswoning kopen kun je voor dat geld natuurlijk altijd nog. Letterlijk, want minder waard worden doet ‘ie waarschijnlijk niet.

Foto’s: Damobits (eBay)

[justified_image_grid ids=23822,23823,23824,23825,23826,23827,23828,23829,23830,23831,23832,23833]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?