woensdag 8 mei 2024

Hij komt: BMW onthult R18 op 3 april

BMW toont op vrijdag 3 april eindelijk de nieuwe BMW R18. Let wel, dat doet het Beierse merk om 20u die vrijdag, maar dan wel in Austin, Texas. In Nederland is het tegen die tijd al zaterdag en 3u ’s nachts. Het wachten is dan in elk geval wel over.

Met de ‘Big Boxer’ lanceert het Duitse merk naar eigen zeggen de krachtigste BMW-boxermotor aller tijden en doet BMW opnieuw een poging de cruisermarkt aan te boren. In lijn met eerdere berichtgeving over de aanstaande R18 blijft BMW ook nu verder mysterieus. Geen obscure foto’s of teaser-trailers, maar enkel de datum en tijd van de onthulling.

Het enige dat we er nu wel bij hebben is een link naar de webpagina waarop de onthulling in april te volgen zal zijn. Op www.bmw-motorrad.com/r18countdown wordt inmiddels afgeteld naar die derde van april.

Vooralsnog weten we eigenlijk nog vrij weinig over BMW’s eerste cruiser sinds de beruchte R1200C. Dat terwijl BMW haar best gedaan heeft ons bij de les te houden. Meerdere ontwerpstudies werden getoond en op shows overal ter wereld uitgestald, waarbij steeds iets meer duidelijk werd, zonder daadwerkelijk iets weg te geven.

Niet dat dat geïnteresseerden tegengehouden heeft trouwens. Ondanks dat de productieversie van BMW’s nieuwe R18-cruisermodel nog geheel in nevelen gehuld blijft, vernam MotorNL onlangs van BMW Motorrad Nederland dat enkele tientallen mensen al ingetekend hebben. Dat is inclusief een aanbetaling van 1000 euro. En dat was al in december van vorig jaar, kun je nagaan.

BMW R18 Big Boxer

Dat streept de officiële informatie af die BMW verschaft heeft. Officieus weten we ondertussen gelukkig al wat meer.

Officieel heeft BMW de prestaties en specificaties van de R18 inmiddels al wel bekend bekendgemaakt. Zo weten we dat de ‘Big Boxer’ een 1.802cc luchtgekoeld boxer-blok is, met vier kleppen per cilinder en een met stoterstangen aangestuurde kleppentrein. Het maximumkoppel is ook bekend en met 158 newtonmeter, is dat zacht gezegd fors. Nog indrukwekkender is het feit dat dit maximale koppel al bij 3.000 tpm afgegeven wordt. Dan te bedenken dat er tussen de 2.000 tpm en 4.000 tpm sowieso altijd minimaal 150 Nm aan trekkracht voor handen is. Dat het motorvermogen op een bepaald niet indrukwekkende 90 pk uitkomt, is inherent aan het type motorfiets.

Daarmee strepen we de officiële door BMW verschafte informatie af. Officieus weten we ondertussen gelukkig al wat meer. Heel wat meer zelfs. Er zijn namelijk patenttekeningen van niet één maar zelfs twee BMW R18-modellen opgedoken. Zo lijken er dus een BMW R18 Cruiser en een BMW R18 Tourer onderweg te zijn. De Duitsers torpederen daarmee niet alleen potentieel de cruiser-markt, maar ook het bagger-segment wordt op de korrel genomen. De computertekeningen laten bepaald niet veel aan de verbeelding over. Onder dit artikel tref je een uitgebreide galerij van de patenttekeningen.

Helaas moeten we momenteel zo’n beetje alles in voorwaardelijke wijs schrijven…

BMW R18 Tourer en BMW R18 Cruiser

Helaas moeten we momenteel zo’n beetje alles in voorwaardelijke wijs schrijven, aangezien het Coronavirus – daar is het weer – elk soort bijeenkomst op losse schroeven lijkt te zetten. BMW heeft gepland de productieversie van de R18 te lanceren op The Handbuilt Motorcycle Show in Austin in de Amerikaanse staat Texas.

Datzelfde weekend staat ook de Grand Prix van de Verenigde Staten op het Circuit of the Americas – net buiten Austin – gepland. Of dat doorgaat is nog maar de vraag en voor The Handbuilt Motorcycle Show geldt dan ook hetzelfde. In Austin stond tussen 13 tot en met 22 maart ook het muziekfestival South by Southwest (SXSW) gepland. Dat festival trekt jaarlijks vele honderdduizenden bezoekers en gaat niet door zorgen rondom het Coronavirus.

Afwachten moesten we sowieso. Nu wordt het afwachten tot de onthulling van de productieversie van de BMW R18 alleen net dat beetje spannender. Naar verwachting lanceert BMW de R18 toch wel, zij het mogelijk zonder fysieke en publieke onthulling.

Hoofdafbeelding: BMW Motorrad
Patentafbeeldingen: Instituto Nacional da Propriedade Industrial Brazil

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen