Hoe je geen gestolen motor koopt

Wie toe is aan een nieuwe tweedehands of zijn eerste aanschaft en hiervoor verder kijkt dan bij de dealer, moet zelf waakzaam zijn. Tips voor de aankoop van een motor gaven we al eerder, maar wat helaas ook nog wel eens gebeurt is het aanbieden van gestolen motoren. Vaak komt het niet voor, maar motordiefstal wel, dus gestolen motoren zijn er ook. Hoe voorkom je eigenlijk dat je een gestolen motor koopt?

Tip 1: De RDW-Database

Check het kenteken in de RDW-database. Naast andere handige informatie zoals het aantal eigenaren en de tijd dat de huidige eigenaar de motor in bezit heeft, kun je hier raadplegen of de motor als gestolen is opgegeven. Na een aangifte doet men namelijk aangifte, zo simpel is dat. 

Tip 2: Omkatten en klonen

Het is niet altijd zo simpel dat een gestolen motor geregistreerd staat. Wanneer je een motor checkt in de RDW-database en er staat een ‘nee’ achter gestolen, kan de motor nog steeds van diefstal afkomstig zijn. Kundige oplichters kunnen namelijk ook een motor ‘omkatten’ of ‘klonen’. Bij omkatten krijgt de motor het chassisnummer van een schademotor die niet meer te herstellen is (en niet is afgemeld). Wanneer een motor gekloond is zijn de kenmerken van de motor gekopieerd van een andere die nog ergens rondrijdt. De kentekenpapieren en -platen zijn dan ook nagemaakt. Hoe doe je hier dan wat aan? Erg lastig. In dit laatste geval kom je er vaak pas achter als de originele eigenaar aan de bel trekt over onterechte verkeersboetes. 

Tip 3: Geen anonimiteit

Een advertentie onder de ene naam en het opnemen van de telefoon met een andere is meestal geen goed teken. Daarnaast zou een verkoper er geen probleem mee moeten hebben als je het nummer van zijn rijbewijs noteert. Haal de verkoper uit de anonimiteit, als die er is. Per bank betalen en niet contant helpt ook. 

Tip 4. Vergelijken, vergelijken, vergelijken

Kloppen de gegevens uit de RDW-database? Top, maar neem ze wel mee naar de aankoop en vergelijk de kenmerken. Kijk of de sleutel voor het contactslot origineel is en ook werkt op het zadelslot. Een aparte sleutel kan ook, maar is zeldzaam. Vergelijk ook het bloknummer met het chassisnummer en -een beetje voor de hand liggend- of het juiste kenteken erop zit. Ook informatie over onderhoudshistorie helpt bij de aankoop.

Tip 5: Test de kennis

Hoe kom je erachter of de motor echt van de verkoper is? Dit is de kernvraag van het hele onderwerp, maar kun je gemakkelijk uittesten door de verkoper te laten uitleggen waar die knopjes op het dashboard allemaal voor zijn. Heeft ‘ie geen idee? Dan is er iets mis.

Tip 6: Weet waar je afspreekt

Spreek voor de koop van een tweedehands nooit af bij een onbekend adres. Wanneer een verkoper bijvoorbeeld ‘op zijn werk’ wil afspreken, denk dan twee keer na. Betrouwbare verkopers maken er geen probleem van om gewoon thuis af te spreken. 

Tip 7. Het overschrijven

Voor het overschrijven zelf heb je het kentekenbewijs nodig. De oude papieren versie bestaat uit drie delen. Bij de nieuwe variant in de vorm van een pasje hoort ook een tenaamstellingscode van 9 cijfers. Voor zover niets bijzonders. Bij een normaal verkoopproces is een particuliere verkoper van het begin tot het eind zelf betrokken. Vraag de verkoper mee naar het kentekenloket, daar zou hij geen probleem van moeten maken. Zelf met alle papieren en de tenaamstellingscode de motor moeten overschrijven zou foute boel kunnen zijn. 

Tip 8: Een stukje eigen verantwoordelijkheid

Wanneer de aanbieding van een motor ‘te mooi om waar te zijn’ is, dan is het dat ook vaak zo. Wanneer je bijvoorbeeld een Ducati 1199 Panigale uit 2014 voor €2000 hebt gekocht, had je kunnen weten dat het foute boel was. In dat geval draai je ook op voor heling.

Aanvullingen?

Heb je ervaring met dit onderwerp en heb je goede tips die hier nog niet bijstaan? Of iets anders relevants? Laat het achter in de comments hieronder!

Foto: ANP

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.