zaterdag 15 juni 2024

BMW GS Trophy 2024 Pre-Qualifier in Loon Op Zand

In 2024 slaat de BMW GS Trophy zijn tenten letterlijk en figuurlijk op in Namibië. Wie een kans wilde maken op een plekje in Team Benelux, mocht zichzelf bewijzen in de pre-qualifier in Loon Op Zand om daarna mogelijk de finale selectie af te dwingen in september in Wales. Wij stuurden een redacteur naar het Nederlandse strijdtoneel met de vraag: Hoe zwaar is zo’n kwalificatie eigenlijk?

Tekst: Gunther Kindermann
Foto’s: Jane Duursma

Gunther Kindermann mocht zich mengen tussen de bonte bende die in de buurt van De Efteling het begin van een eigen sprookje mocht schrijven. Hij nam deel buiten competitie. ‘Dat was maar goed ook, ik landde de dag voordien van een trip naar de VS en torste de moeder aller jetlags mee’, vertelt hij. ‘Beweren dat ik op de top van mijn kunnen was, zou de waarheid geweld aandoen zijn. Maar zelfs met een frisser lichaam en een helderder geest, was ik niet in de buurt van de topjongens gekomen. Maar de ervaring op zich, was al absoluut de moeite waard. Het was top om tussen BMW-rijders en pure GS-fans die waaier aan proeven te mogen meemaken. Ik heb wel een keer of wat in de Sahara gereden en een paar hoeken van Afrika doorkruist, maar dit gaat om zoveel meer dan adventure rijden. Teamgeest, fysieke skills en een flinke dosis durf zijn net zo belangrijk als je rijtechniek. Het was een tweedaagse om niet snel te vergeten, daar aan het Blauwe Meer. Twee dagen lang was iedereen een echte avonturier.”

BMW International GS Trophy 2024 naar Namibië

Tweedaagse

Het is moeilijk om de tweedaagse pre-qualifier in Loon op Zand in een paar woorden samen te vatten. Bovendien heeft het geen zin om het naadje van de kous van elke proef uit de doeken te doen. Je moet er geweest zijn om het helemaal te snappen. BMW-instructeurs hadden een waaier aan proeven opgesteld. Rijtechniek en motorbeheersing kwamen daarbij zeker aan bod. Ik moest bijvoorbeeld motorbeheersing doen zonder gebruik van het gashendel en dus alleen met de koppeling. Er waren anderzijds ook proeven waarbij de stuurmanskunst belangrijk was, in andere testen had je weer een dosis lef nodig en hoe dan ook is zandrijden een kunst op zich. Maar daarnaast moest ik ook nog pistoolschieten, was er een deathride over het meer, heb ik ook een keertje bloemen moeten water moeten geven en ik heb vooral een boel GS-rijders leren kennen die ik na die twee dagen zeer op prijs kon stellen. Het moeilijkste was misschien wel het interview met een journalist van een regionale zender, gelukkig vielen daar geen punten mee te winnen of verliezen. Tenminste…dat vermoed ik toch.

Wie haalt het team?

Wie kans wil maken op een plek in Team Benelux, moest dus van alle markten thuis zijn. De garage-proef, waarbij je door alsmaar smaller wordende gangen (in dit geval lijnen) moet rijden, is door weinigen tot een goed einde gebracht. Voetje aan de grond, dat zijn strafpunten. Vallen doe je beter ook niet. Maar vooral de originaliteit van de proeven zal me altijd bijblijven. Ik heb teksten op bordjes moeten lezen bij een stop, een band verslepen met het achterwiel van mijn GS, voor- en achteruit moeten lopen met de motor, de GS met één hand in evenwicht houden, over balken en balansen gereden, koordjes vastgehouden… te veel om op te noemen. Maar het getuigt niet alleen van een grote inventiviteit om deze proeven op te stellen, maar ook van een fameuze motorbeheersing om dit alles aan te kunnen. Er reden daar een paar echte cracks rond op Experience Island.

Op naar Wales

Het heeft geen zin om nog mee te dingen naar een plekje in Team Benelux, maar na deze ervaring heb ik wel zin om me voor een volgende editie écht kandidaat te stellen. Wie weet word ik ooit het tweede redactielid om een GS Trophy te rijden. Ik hoor uit betrouwbare bron dat ons opperhoofd er in 2008 in Zuid-Afrika al bij was. Nu gaan alvast 10 Belgische mannen, 10 Nederlandse mannen en telkens ook twee vrouwen per land, in september naar Wales voor de laatste kwalificatieproef. Uiteindelijk zullen er uit die 20 mannen drie gekozen worden die de Benelux zullen vertegenwoordigen in Namibië in 2024. Bij de vrouwen wordt het een team van twee rijders.

De uitslag

Team Nederland

Heren

  • Olaf Kempers, Jeffrey Kiestra, Remco Zijtsema, Olof Gerritsen, Justin Van Koot, Tim Van der Tas, Rick Hooijdonk, Marc De Roo, Frank-Jan Oorthuijs, Matthijs Dik

Dames

  • Anna Filak, Nathalie Janssen, Rosa Ter Steege

Team België

Heren

  • Arnaud Allard, Stephan Sleeckx, David De cort, Birger Versluys, Jimmy Capoen, Franck Walraevens, Lode Van Craeyevelt, Stijn De Laure, Marcellino Bogaert, Cedric Soete

Dames

  • Karen Weckx, Jessica Leyne
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen