13 C
Nederland
maandag 26 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Hoe rijdt de Harley-Davidson Low Rider ST?

Een doorregende stoelendans. Daar leek het een beetje op, als we Jelle Verstaen in Spanje mogen geloven. Een morgen stoeien met de Harley-Davidson Nightster, lunchen en doorkarren met de eveneens nieuwe Low Rider ST. Wij trekken hem even aan z’n doorweekte mouw.

Zo, strakke planning daar in Girona!

Vertel mij wat! De Nightster staat nog na te dampen of daar is de volgende nieuwigheid uit Milwaukee al.’

Ik hoorde het, ja. Maar waarin verschilt die Low Rider ST eigenlijk met de Low Rider S, die we al kennen?

De basis is in ieder geval identiek. Dus krijgt ook de ST in 2022 standaard de 117ci-Milwaukee-Eight in het frame gelepeld, de controls staan mooi centraal gemonteerd, er zijn harde zijkoffers toegevoegd en ook de ruime kopkuip springt meteen in het oog. Ook de tellerpartij is niet langer midden op de tank gemonteerd, maar staat waar hij hoort te staan. Da’s een absoluut pluspunt tijdens het rijden.’

Ziet er goed uit. Maar rijdt het ook een beetje?

‘Een beetje is niet de woordkeuze die bij deze krachtpatser past. De twee dikke zuigers stampen er in deze configuratie immers maar liefst 105 pk uit, maar – nog veel belangrijker – persen er ook 168 Nm uit. Bij een schamele 3.500 tpm. Zonder tractiecontrole. Op natte wegen. Da’s pure waanzin. Al dient gezegd dat de wegen stilaan aan ’t opdrogen waren onder invloed van de fikse zeebries, waardoor we onze rechterpols niet meteen helemaal in bedwang moesten houden. Er is flink doorgereden op deze ketel.’

2022 Harley-Davidson Nightster: eerste vragen na de test

Op zulke smalle bergwegen is het toch een behoorlijk karwei om die 300-en-nog-wat kilo’s om de hoek te loodsen?

Daar spreek ik je graag in tegen. Akkoord, je voelt dat je met 327 rijklaarkilo’s aan de start staat, maar het gemak waarmee je deze knoert door de bocht mikt is opvallend. Even flink in de vierzuigers knijpen, die brede hefboom van een stuur een duwtje geven en het gevaarte kantelt perfect stabiel richting apex. Waarna je het dikke handvat een twist geeft en het heerlijk volle blok je onder luid gedonder richting de volgende knik in de weg lanceert. Wat een blok. Waanzinnig.’

Valt er ook iets te klagen, of is het een en al hosanna?

‘Qua comfort aan boord, rijgedrag en beleving alvast niet. De kritiekjes zitten ‘m wat mij betreft in de vrij kleine zijkoffers. Daar past naast je regenpak eigenlijk enkel een broodtrommel in – plaats voor een helm is er niet. En nog eentje dat vooral betrekking zal hebben op kleinere rijders: de grote diameter van de handvatten, in combinatie met de niet-regelbare hendels aan het stuur, zorgde al snel voor verkrampte knuistjes. Maar dat is het wel een beetje.’

Mooi zo. Wat moet de ST kosten?

‘Mm, da’s inderdaad wel een dingetje. In België betaal je een best stevige 22.395 euro voor de Low Rider ST, wat met bpm aandikt tot maar liefst 26.395 euro in Nederland. Voor die centen krijg je veel motor, maar dat budget tovert de gemiddelde motorrijder niet zomaar uit z’n sok.’

Ga die sokken van jou maar op de verwarming leggen, Verstaen!

‘Komt goed. Thanks!’

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen