woensdag 1 februari 2023

Honda CL750 Scrambler op basis van 755cc-twin

Het Japanse Autoby stookte de geruchtenmolen op toen het op 5 januari 2023 een rendering publiceerde van een potentiële Honda GB750. Na het debuut van de Honda CB750 Hornet en XL 750 Transalp, wezen geruchten uit Europa erop dat de volledig nieuwe 755cc-parallel- twin ook een retro roadster zou aandrijven. De digitale kunstenaar Shinji Miyakubo baseerde zich op de vermaarde CB/GB line-up en bracht Honda’s historische cosmetica en charme opnieuw in beeld.

Eén ontwerpoefening was blijkbaar niet genoeg voor de publicatie, want Miyakubo keert terug voor een dubbele dosis nostalgie met het CL750-concept. Het digitale ontwerp is gebaseerd op Honda’s CL scrambler familie en heeft dezelfde ronde koplamp, ronde display en vorkkappen die de voorkant van de GB750 Concept transformeerden. Het zadel, vergelijkbaar met die in de GB-rendering, draagt ook bij aan het vintage CL-silhouet.

2024 Honda CB1000R: minder retro, meer streetfighter?

Hoewel veel klassieke CL’s gebruik maakten van benzinetanks met knie-uitsparingen, geeft Miyakubo de voorkeur aan een ronde tank om de scrambler te onderscheiden van de roadster. Net als bij de onlangs onthulde 2023 Honda CL500 slingert een hoog gemonteerd uitlaatsysteem zich onder de vloeistofgekoelde twin door voordat het eindigt naast het achterspatbord. De kunstenaar heeft het zijpaneel van de CL750 Concept dienovereenkomstig aangepast, wat resulteert in een getrapte driehoekige vorm.

Naast de invloed van de CL500, haalt Miyakubo de achterbrug en de dubbele schokdemper achter van de op de Rebel gebaseerde scrambler. De compatibiliteit van de onderdelen tussen de CMX/CL- en CB/XL-platforms rechtvaardigt misschien niet zo’n opzet, maar de copy-paste job helpt Honda-fans om zich het toekomstige model voor te stellen.

Net als bij Autoby’s GB750 Concept, is het bewijs voor de hedendaagse CL750 flinterdun. We zouden patenten, handelsmerken of spionagebeelden moeten zien voordat we kunnen bevestigen dat Honda een middelzware scrambler overweegt. Maar we kunnen niet ontkennen dat Miyakubo’s werk ons enthousiast maakt over het potentieel van Honda’s nieuwe 755cc-blok.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen