Honda introduceert 2022 CBR1000RR-R Spa 100e jubileumeditie

In 2022 bestaat de Honda Fireblade 30 jaar. Dat wordt gevierd met een speciale editie van de CBR1000RR-R SP. Maar 2022 markeert niet alleen de verjaardag van de Fireblade, maar ook de 100e verjaardag van het Belgische Spa Circuit. Om dit te vieren brengt Honda een gelimiteerde editie van de Fireblade uit.

Gerenommeerde specialist

DG Sports  – de Belgische organisatie van circuitdagen en -events – bouwt de Honda CBR1000RR-R Spa 100. Dientengevolge is de motorfiets alleen als circuitmotorfiets te koop. De 2022-versie van de Fireblade heeft meer vermogen in het middengebied, een betere stabiliteit in de bochten en een hogere snelheid bij het uitkomen van de bocht. De Spa 100-editie heeft ook alle nieuwe verbeteringen, maar DG Sports ontdoet de Honda van zijn spiegels, ABS-systeem en richtingaanwijzers. Vervolgens zal Mario Kupper, een gerenommeerde specialist op het gebied van racemotoren, de CBR1000RR voorzien van verstelbare achterzijde en nieuwe clip-ons voor een meer agressievere rijpositie.

Nieuw HRC motormanagementsysteem

De Showa BPF-voorvork van de Fireblade krijgt extra ondersteuning van Öhlins 43mm-voorvorkcartridges, terwijl een Öhlins TTX-achterschokdemper het chassis compleet maakt. Een Öhlins-stuurdemper stabiliseert de machine, terwijl een Brembo Corsa Corta-hoofdremcilinder en nieuwe staalomvlochten remleidingen voor een racewaardige remkracht zorgen. Kupper zal ook de vloeistofgekoelde, 998cc inline viercilinder uitrusten met een nieuw HRC motormanagementsysteem en kabelboom. Een Arrow-uitlaat helpt de vuurspuwende Fireblade om gewicht te verliezen en vermogen te winnen, en kleverige Dunlop slicks optimaliseren het circuitpotentieel van de CBR1000RR Spa 100. Natuurlijk is bescherming ook belangrijk op het circuit en dat doen een nieuwe handrembescherming en GBRacing-motorbeschermers.

Krachtiger machine

De upgrades van DG Sports maken van de Fireblade een nog krachtiger machine voor op het circuit, maar ook een duurdere motorfiets. Gelukkig hoeven klanten geen extra geld uit te geven voor een speciale kleurstelling, maar met de standaard CBR1000RR SP die in België voor € 26.249,- (NL €30.749,-) over de toonbank gaat, zijn we er zeker van dat de Spa 100-editie een fikse toeslag zal betekenen op de adviesprijs.

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?