Honda viert 50 jaar Grand Prix Racing

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat Honda voor het eerst deelnam aan de koningsklasse van de wegrace. Eigenlijk begon Honda met racen in 1959 in de World Grand Prix, in de 125cc tijdens de Isle of Man TT. Twee jaar erna pakten de Japanners hun eerste zege en ook de kampioenschaptitel. 

Aangezien Honda vervolgens in 1966 instroomde in de koningsklasse, is het nu vijftig jaar geleden dat zij in de voormalige 500cc-klasse hun debuut maakte. De Honda RC181 verscheen toen voor het eerst aan de startlijn. Zij debuteerden hiermee in de openingsrace van dat seizoen. En goed ook, want zij pakten met een straatlengte van 26 seconden meteen de winst en daarna de wereldtitel voor fabrikanten.Sinds dat debuut heeft Honda 277 500cc en MotoGP Grand Prix gewonnen. Voor deze mijlpaal zetten zij voorafgaand aan de race van dit weekend hun eerste GP-machine, de RC181, voor een fotomoment naast de huidige RC213V. De RC181 met zijn luchtgekoelde 500cc viertakt viercilinder met vierkleppen met dubbele bovenliggende nokkenassen en de RC213V met een 1000cc 90 graden V4. Maakt ons wel benieuwd wat de huidige Honda-rijders met die vijftig jaar oude machine zouden kunnen..

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?