Husqvarna Norden 901: deze week rijden we ‘m eindelijk!

Van 5 t/m 8 november zijn we op de Azoren, een Portugese archipel midden in de Atlantische Oceaan, voor een eerste rijindruk van de Husqvarna Norden 901. De avontuurlijke motorfiets werd twee jaar geleden als concept gepresenteerd op de EICMA. De Husqvarna is vanaf december te zien en te koop bij de dealers. Maar wat maakt deze motorfiets bijzonder of juist niet? Een vooruitzicht van wat we deze week kunnen verwachten.

Het chassis, zeg maar de basis – lijkt sterk op dat van de KTM 890 Adventure. Maar de ontwerpers, onder leiding van Federico Valentini (Marketing Director Husqvarna Motorcycles), hebben geprobeerd om de Norden een andere benadering te geven. De Norden 901 biedt meer het gevoel van een avonturiersfiets, dat van een onvermoeibare reiziger in plaats van een sportieve offroad als de KTM 890 Adventure en dan vooral de R.

Honda NT1100: 5 dingen die je moet weten

Verstelbaar zadel

De uitrusting van de nieuwe Husqvarna Norden 901 is zeer uitgebreid en omvat led-koplampen, een gloednieuw 5″ tft-scherm (ontwikkeld met Continental en te koppelen aan een smartphone), 21 en 18″ tubeless spaakwielen, cruise control en quick shift, verstelbaar zadel, ABS in bochten, 3 mappings plus een optionele vierde. Maar laten we teruggaan naar de basis: het motorblok en het chassis.

De motorfiets is een paralleltwin van 899 cc en levert 105 pk bij 8.000 tpm en heeft een maximumkoppel van 100 Nm bij 6.500 tpm. Het blok weegt slechts 53,4 kg en heeft twee balansassen om trillingen te verminderen. Het stalen trellis frame is voorzien van WP APEX-vering met een veerweg van 220 mm voor en 215 mm achter. Ze zijn volledig verstelbaar. De tubeless spaakwielen van 21″ voor en 18″ achter zijn uitgerust met Pirelli Scorpione Rally STR-banden in de maten 90/90-21 en 150/70-18. De achterbrug is van gegoten aluminium. De kroonplaten en het stuur zijn ook van aluminium.

Optionele Explorer-modus

Het remsysteem van de Norden 901 maakt gebruik van Bosch Cornering ABS, dat kan worden uitgeschakeld. Het heeft twee verschillende modi: Street en Offroad. Aan de voorkant vind je een vierzuiger radiale remklauw met 320mm schijven. Achter een 260mm-schijf met een dubbelzuigerremklauw. De remklauwen zijn gemaakt door het Spaanse J.Juan. Ook aanwezig: tractiecontrole in bochten (MTC), met standaard een offroad-modus. Drie rijmodi – Street, Rain, Offroad – zijn standaard, plus de optionele Explorer-modus die meer keuzevrijheid biedt. De Easy Shift-quickshifter is standaard, net als de PASC (Power Assist Slipper Clutch).

Het gewicht met alle vloeistoffen, maar zonder brandstof is 204 kg. Het zadel is verstelbaar tot 854/874 mm vanaf de bodem. Het opgegeven verbruik bedraagt 4,5 liter per 100 kilometer.

Husqvarna Norden 901 in het kort

  • Chroom-molybdeen stalen frame met de motor als dragend deel
  • 899cc-parallel-twin met 105 pk en 100 Nm koppel
  • WP APEX instelbare vering met 43 mm vork en 220 mm veerweg. Mono met 215 mm veerweg
  • Standaard drie rijmodi (straat, regen, offroad), plus optionele Explorer-modus
  • Uitschakelbare ABS in bochten met Offroad-modus
  • Ride-by-wire gashendel
  • Easy Shift Quickshifter
  • Negen niveaus instelbare tractiecontrole in bochten (Explorer-modus)
  • PASC (Power Assist Slipper Clutch)
  • Tubeless spaakwielen en Pirelli Scorpion Rally STR-banden
  • 19-liter brandstoftank voor een actieradius tot 400 km
  • Optionele connectiviteitsunit met turn-by-turn navigatie, oproepen en muziekselectie vanaf een smartphone

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?