Husqvarna Nuda900R gepresenteerd UPDATE III

UPDATE 25-10-2011

Husqvarna presenteerde eerder al een nieuwe generatie motorfietsen in hun collectie, de Nuda900 en de Nuda900R. Nu is er meer nieuws bekend!

De designers van Husqvarna hebben de styling van de nieuwe Husky’s zo minimalistisch mogelijk gehouden, wat de aerodynamica ten goede komt.  De druppelvormige koplamp zorgt ervoor dat je ook in de schemering alles goed kunt zien. De complete styling heeft Italiaanse invloeden. Met de kleuren rood en wit wil Husqvarna laten zien dat de Nuda900R van slechts 174 kg de competitie aangaat. De 900 heeft een wat subtieler kleurenschema met vooral zwart.

Ook onderhuids zijn de nieuwe Husky´s strijdklaar gemaakt. BMW´s fraaie F800R-motorblok is de basis voor zowel de 900 als de 900R. Natuurlijk is dit blok hier en daar onder handen genomen. Zo is de inhoud van 798cc opgewaardeerd naar 989cc. Daarnaast hebben ze de boring met 2 mm verhoogd en is de slag nu 81 mm. Dat is zo´n 5,4 mm meer dan bij het standaard blok.

Door al die vernieuwingen leveren de Husky's maar liefst 105 pk en hebben ze een koppel van 100Nm. De Nuda's kunnen zo’n 260 kilometer op één tank (13 liter) rijden. Beide modellen verbergen de tank onder het zitje, zodat het gewicht goed verdeeld is.

Het frame van de 900 en de 900R is afgekeken van de F800GS. Husqvarna heeft alleen de lengte gereduceerd met 50 mm en voegde een stijvere 80 mm balhoofdbuis toe. De balhoofdhoek is verkleind, zodat er een grotere wendbaarheid is ontstaan. De 900R beschikt over een 48 mm Sachs voorvork, die volledig instelbaar is. De veervoorspanning van de Öhlins schokdempers zijn ook instelbaar. Om de 900 meer geschikt te maken voor de stad of toerritten, wordt deze geleverd met een 48 mm Sachs voorvork met instelbare veervoorspanning en een volledig instelbare Sachs monoschokdemper. Volgens Husqvarna levert de vering een soepeler rijgedrag en is hij daardoor gebruiksvriendelijk. De 900 heeft een zithoogte van 875 mm, de R is 15 mm hoger.

Beide modellen zijn voorzien van radiale remklauwen. De Nuda 900R is uitgerust met Brembo monoblok raceremmen met 320 mm schijven. Deze dubbele vierzuiger radiale remklauwen geven de Nuda 900R prima remkracht. De Nuda 900R heeft ook Brembo remklauwen  en 320 mm schijven, maar beschikt over gesinterde remblokken. Hiermee kun je gedoseerd en soepel de 900 tot stilstand brengen. Zowel de 900 als de 900R zijn achter voorzien van 265 mm schijven met een dubbele zuigerremklauw.

 

Om de Nuda’s te kunnen personaliseren heeft Husqvarna een uitgebreide accessoirelijn in hun assortiment opgenomen. Meer info vind je op www.husqvarna-motorcycles.nl.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?