De 10 mooiste motorroutes ter wereld

Komend jaar ligt de wereld weer aan onze voeten. Dan kunnen we weer! De komende maanden maken we plannen voor de trips van 2022! Daarom maar eens een heel subjectief Top 10-lijstje van bergen, passen en landschappen die je naar de keel grijpen. Staat jouw mooiste route er niet tussen? Vul dan onderaan deze pagina jouw mooiste motorroute in!

1. Grossglockner Hochalpenstrasse

In het nationale park Hohe Tauern ligt maar liefst 50 km geweldig asfalt op je te wachten, met 36 spannende bochten. De Grossglockner Hochalpenstrasse voert je door het hoogste deel van de Oostenrijkse Alpen, met als topper de 3.798 m hoge Grossglockner en z’n gletsjer, de Pasterze. Doe er vooral heel lang over! 

2. Tizi n’ Tichka, Marokko

Berber dorpjes en langzaam verkruimelende kasbahs vergezellen deze 150 km lange weg die de koningsstad Marrakech verbindt met de woestijnstad Ouarzatata, de poort naar de Sahara. De weg is goed geasfalteerd en bocht als een dolle door de Hoge Atlas. Uiteindelijk kom je zo’n 2.260 m hoog. Edelstenen -en fossielenverkopers proberen de laatste Dirhams uit je zak te kloppen en hooggelegen bergcafés serveren heerlijke muntthee en bieden uitzonderlijke vergezichten.

3. Kjolur F35, IJsland

De Vikingen zijn verantwoordelijk voor deze doorsteek die het zuidwesten van IJsland verbindt met het noorden. De 200 km lange weg staat garant voor een avontuurlijk ritje en buitengewone vergezichten over een vijandig landschap. De Kjolur is allen open in de zomer. De meeste rivieren zijn inmiddels overbrugd en de gravel wordt bijtijds aangevuld. De track voert je langs de geweldige Langajokull. Onderweg kun je overnachten in Hveravellir en kun je ‘s avonds je spieren verwarmen in een warmwaterbron.

4. Noordkaap, Noorwegen

Het is misschien niet eens de kaap zelf – hoewel: 307 meter is een behoorlijk bommetje in zee – maar juist de weg erheen. Wat je ver boven de poolcirkel al niet bent tegengekomen aan vergezichten, zwarte granietbergen en monumenten uit de tweede wereldoorlog. En vergeet niet het effect van bijna 24 uur zon op je lijf, waardoor je moe lijkt te worden. De Noordkaap dus; reken op 8.000 kilometer heen en terug als je de Lofoten meepikt en via Moermansk in Rusland weer naar huis rijdt. Een trip om noot te vergeten.

5. Ambleside-rondje, Cumbrië, Engeland

Zo’n 80 kilometer meet het rondje van Ambleside. Pak de A593 op en rij naar de Wrynose-pas, een oude Romeinse weg naar het fort dat ooit op de Hardnott-pas lag. En dat is een van de steilste van Engeland. Let wel dat het beide single track roads betreft. Veel foutenmarge in de krappe bochten heb je niet.  Keer terug naar Ambleside door de Duddon-vallei en langs het Coniston-meer over – opnieuw – een single track weg.

6. Dolomieten, Italië

Je start in de middeleeuwse stad Bolzano en je eindigt in het skiparadijs Cortina d’Ampezzo. De weg door de Dolomieten meet zo’n 100 km en voert je door het hart van de geweldige Dolomieten. De weg zwiert onderlangs roze getinte, getande bergtoppen en door rijk begroeide dalen. En vergeet vooral ook de Sella-ronde niet! Inmiddels uitgemolken door miljoenen motorrijders maar het uitzicht op de Piz Boe is hemels en de weg van Arraba naar Canazei hemels.

Top 10 motorreizen binnen Europa: hier moet je geweest zijn

7. Vrsic-pas, Slovenië

Bijna de helft van het kleine Slovenië bestaat uit bergen en de trip naar de 1.611 m hoge Vrisc-pas is een van de mooiste wegen die het land rijk is. De pas, gebouwd door Russische krijgsgevangen in de Eerste Wereldoorlog, meet zo’n 40 km tussen Trenta en Kranjska Gora in de Julische Alpen. De gedeeltelijk met keien bestrate weg voert door steile, dicht begroeide valleien en biedt zo nu en dan fraaie vergezichten. Er liggen zo’n 50 haarspeldbochten op je te wachten, voorzien van een nummer en de hoogte.

8. Stuart Highway, Darwin naar Adelaide, Australië

Rij van het tropische noorden naar de gortdroge woestijnen van de Northern Territory. De weg is vernoemd naar de eerste Europeaan die Australië vanuit het noorden naar het zuiden overstak. Denk niet dat je er met en handomdraai mee klaar bent, de weg is zo’n 3.000 km lang en voert je door een van de meest onherbergzame gebieden op de aarde. Onderweg passeer je historische uitspanningen en overnachtingsplekken, waar een uitgewoonde en uitgedroogde motorrijder meer dan welkom is.

9. Trotternish Loop, Isle of Sky, Schotland

Vanuit Portree pak je de A87 op voor dit 80 km lange rondje. Rij naar het noorden en bezoek de Standing Stones of Eyre en de haven van Uig. Op het uiterste puntje van het eiland domineren twee onvergetelijke rotsformaties de horizon. De Quiraing is een langtong, in het zuiden van Meall naar Suiramach en de meest noordelijke bergtop van de Trotternish Ridge. De Storr is het hoogste punt. De gepunte vorm van de bergen hangt angstaanjagend boven de weg als je richting het zuiden rijdt naar Portree. 

10. Karakoram Highway, Pakistan

In het noorden van Pakistan moet je nu echt niet wezen. Om er te komen is al een avontuur op zich. Dus zet de 4.700 m Khunjerap-pas alvast op je wensenlijst voor het geval zich voordoet dat het er weer veilig is. Want het is wel mooi de hoogste geasfalteerde weg die twee landen met elkaar verbindt: Pakistan en de Chinese provincie Xinjiang. Het gemieter om de pas begon al in de 19e eeuw. Groot-Brittannië wilde zich hoe dan ook laten gelden in deze contreien. Van later datum is Osama Bin Laden, die zich schuilhield in Abbottabad. In deze naar een Britse officier genoemde stad beginnen de eerste uitlopers van de Karakoram.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?