In China gaan ze lekker door: GT Jidijie 750

De Jidijie 750, die voor de Chinese politie wordt geproduceerd, is er ook in een burgerversie: comfortabel en goed gemaakt. De motor ziet eruit als een GT met een sportieve stijl die ‘geïnspireerd’ is op de Europese smaak. Van Pirelli-banden tot Brembo-remklauwen; er zitten dure spullen op.

De Jidijie 750, die door het Chinese Jeddy Locomotive wordt geproduceerd voor de staatspolitie, is er nu ook in een burgerversie. Die is uiteraard alleen voor de binnenlandse markt bestemd. Het is een GT: groot, comfortabel, geschikt voor lange reizen en voorzien van veel comfortverhogende voorzieningen. De motor oogt ‘Europees’ en er behoorlijk wat aandacht besteed aan het uiterlijk. Het design wordt gekenmerkt door gespierde en toch gestroomlijnde vormen.

Landelijke campagne door motorrijders tegen ervaren overlast

De Jidijie 750 wordt aangedreven door een 730,4cc-vloeistofgekoelde-parallel-twin van Chinese makelij, maar met elektronische brandstofinspuiting van Bosch. Het vermogen bedraagt 68 pk (50,5 kW) bij 7.500 tpm en het koppel 67 Nm bij 6500 tpm. Dit alles is goed voor een topsnelheid van 208 km/u.

Bijzondere aandacht voor de volledige led-verlichting, met de dubbele koplamp die over de hele lengte de neus van stroomlijn bepaalt. Het gedeelde zadel is breed en – zou je zeggen – comfortabel, terwijl de kuipdelen goed ontworpen zijn in termen van aerodynamica en bescherming van de rijder.

De Jidijie 750 is ontworpen voor lange ritten (ware het niet dat de tank een kleine inhoud heeft) en heeft ook twee grote harde koffers van Shad, een breed stuur dat goed hoog is geplaatst en een tft-lcd-scherm dat verschillende reisinformatie weergeeft (van kilometerstand tot het aantal ingeschakelde versnellingen).

Chinese Africa Twin 500 heet Hengjian Dahaidao

Er is door Jidijie beslist aandacht besteed aan de kwaliteit van de motor, zoals het kostbare magnesium-aluminium legering van het frame. Daardoor komt het gewicht van deze GT mede op slechts 223 kg. Ook op de banden is niet bezuinigd: ANGEL GT Pirelli 120/70 R17 voor en 160/60 R17 achter, evenals op het remsysteem – Brembo-vierzuigerremklauwen met tweekanaals Bosch ABS.

Onder de ‘pijnlijke’ punten vallen de vrij lage voorruit (niet ideaal voor een echte GT) en de kleine capaciteit van de brandstoftank; slechts 14 liter. Dat zou goed zijn voor een actieradius van ongeveer 200 km.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?