Introductie: Ducati Multistrada (S)

Ducati’s stokpaardje is vernieuwd. De Multistrada is in de editie van 2015 voorzien van variabele kleptiming, 160 PK en flink wat extra elektronica. Maar rijdt zo’n luxe tourbrommer wel een beetje? Op het vulkanische asfalt van Lanzarote gingen we op pad om de proef op de som te nemen.

In de Urban- en Endurostand presteert de Duc met zestig PK minder dan in de Sport- en Touringstand. Maar verkijk je daar niet op want dat komt toch neer op hetzelfde vermogen van een Suzuki V-Strom 1000. Dat vermogen is te danken aan de inspanningen van Marco Sairu, ingenieur bij Ducati. Hij heeft jaren gewerkt om de DVT (Desmodromisch Variabele Timing) in het hart van het Testastretta motorblok, naar behoren te laten werken. Die is verschrikkelijk complex en verfijnd. Door de enorme klepoverlap variërend van min 37 tot plus 53 graden, worden er drukgolven opgewekt in het in- en uitlaatgedeelte die volgens de beste man een natuurlijk supercharger effect veroorzaken. Dat is een flink statement. Zeker als blijkt dat onder de 5000 toeren deze Desmo wat kracht mist. Daar verwacht je toch meer van. 

Zelfs met een gangetje van 160 kilometer per uur en een fikse zijwind, blijft deze brute 1200 moeiteloos koers houden. Ben je op weg met zijkoffers? Geen punt. Natuurlijk werken ze bij deze omstandigheden wat tegen, maar je stabiliteit wordt er niet door verstoort.

Naast de standaard versie waar je 19.690 euro voor neerlegt, is er natuurlijk ook de nog luxere S-uitvoering. Die kost je een magere 2.800 euro meer maar dan heb je ook wel echt waar voor je geld. Die S heeft namelijk Skyhook vering (DSS). Die zorgt, in samenwerking met de Bosch IMU, dat abrupte remacties in de bochten veiliger worden afgehandeld. Ook blijft de elektronische Skyhook vering veel beter gebalanceerd dan de standaard vering. Tel daar de enorme Brembo M50-klauwen bij op en je hebt een motor die onmogelijk hard tot stilstand kan komen.

De luxe S-uitvoering voelt ondanks de drie kilogram aan extra balans iets speelser tijdens het manoeuvreren. Ook het gripgevoel is transparanter en de feedback tijdens het sturen lijkt beter door te komen. Over dat sturen gesproken: de draaicirkel is kleiner gemaakt. Straatjekeren op een standaard tweebaansweg is in één vloeiende beweging te doen.

De Multistrada is het vlaggenschip van Ducati in het toursegment. De nieuwste versie is waar mogelijk nog beter geworden, maar de ster van de show is toch wel de luxe S-uitvoering. Deze maakt het overmaken van de 22.500 euro zowaar minder pijnlijk. 

De volledige introductie van de Multistrada was te lezen in editie 6 van MOTO73. Die bestel je hier.

[justified_image_grid ids=21807,21808]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?