Introductie: Harley-Davidson Street 750

Ad van de Wiel, testredacteur van MOTO73, is in Madrid. Daar reed hij als eerste Nederlander op de Harley-Davidson Street 750. Voor ons natuurlijk reden genoeg om hem even te bellen. Een eerste testindruk:


Nou Ad, is er weer eens echt groot nieuws bij Harley-Davidson?

Wie verwacht er 500 cc en 750 cc zware instapmodellen uit Amerika? En dan nog eens watergekoeld ook. Ja; lichte, deels in India geproduceerde, watergekoelde en betaalbare opstapmotoren van Harley Davidson mag je gerust groot nieuws noemen.

Vanwaar deze frisse wind uit de States?

Bij Harley beseffen ze dat in de komende jaren de meeste klanten in of vlakbij steden wonen. Harley-eigenaren rijden niet langer traditioneel de ondergaande zon aan de horizon van een oneindige prairie tegemoet, maar schuiven met wat pech gewoon aan in een dichtslibbende stad. Daar past deze kleine en wendbare Street beter bij dan de traditionele zware jongens uit Amerika.

Een echte Harley-Davidson moet minimaal duizend cc hebben, anders klopt het plaatje toch niet?

De eerste testkilometers maken duidelijk dat de Street toch aanvoelt als een echte Amerikaanse custom. Met zijn lange, lage en onderuitgezakte lijnen ziet hij er in ieder geval uit als een cruiser. Van plastic moet de Street niets hebben, onderdelen zijn van authentiek ijzer. Qua ‘cubic inches’ komt de Street inderdaad niet mee met zijn grote broers, maar het V-twin-blok is een aangename verrassing. Het loopt mooi rond en heeft genoeg power onderin voor het betere Harley-gevoel. Ook met de Street ‘blubber’ je dus lekker laagtoerig een bocht uit. Alleen ontbreken de vette klappen uit de uitlaat, maar daar weet een vervangingspijp wel raad mee. Je kunt nu al kiezen uit zo’n zestig officiële accessoires en dat aantal groeit bijna dagelijks.

Het blok ademt dus weldegelijk Harley-Davidson, maar geldt dat ook voor de rest?

De Street zit opmerkelijk comfortabel en de vering absorbeert klappen beter dan de snoeiharde vering van sommige andere dikke modellen. De enorme balhoofdshoek maakt de Street op lage snelheid wel wat instabiel en de remmen (zonder ABS!) kunnen beter. Het draagt allemaal bij aan het authentieke Harley-gevoel.

Hoe verschillend zijn de 500 en 750?

Geen idee, tijdens de introductie reden we alleen met de zwaarste van de twee. Met een goede reden: de halve liter-variant komt niet naar Nederland.

Waar kunnen we ons melden?

De Street brengt voor veel mensen een Harley-Davidson binnen handbereik, maar er is slecht nieuws. De motor is pas eind augustus leverbaar. De verkoopprijs is nog niet definitief vastgesteld, maar reken op een bedrag tussen 8500 en 9000 euro.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?