zaterdag 20 april 2024

Introductie: MV Agusta Brutale 800 Dragster

Soms zijn zelfs de weergoden met je. Gisteren viel de introductie van de MV Agusta Dragster nog letterlijk in het water, maar vandaag is het zonnig en droog. Reden voor MV Agusta om het weg- en circuitgedeelte in een dag te proppen. We hebben de nieuwste Brutale dus uitgebreid aan de tand gevoeld in Zuid-Frankrijk en op circuit Paul Ricard.

Zeg Ad, dat is toch gewoon een Brutale met een afgehakte kont?
Daar lijkt het inderdaad wel op. De volledige naam van dit nieuwe model luidt daarom dan ook MV Agusta Brutale 800 Dragster. Naast de gecoupeerde staart valt de dikkere (200 mm) achterband en het hogere stuur op. Voor de rest koop je gewoon een Brutale. Wel voor flink wat meer centen. Een Brutale 800 gaat weg voor € 13.090, een Dragster kost € 2200 meer. 

Moeten ze in Bologna hun hart vasthouden?
Ducati hoeft zich geen zorgen te maken over de verkoopcijfers van de Diavel. Natuurlijk ziet MV Agusta de Dragster als een middenklasser concurrent voor de Diavel, maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. De Diavel is gespierder, extravaganter en kent eigenlijk geen concurrenten. Vergelijk de droge cijfers maar eens. De MV heeft een wielbasis van 1380 mm, een drooggewicht van 167 kilo en een maximaal vermogen van 125 pk. De Diavel is met 1590 mm veel langer en lager, zo’n veertig kilo zwaarder en de Beul van Bologna knalt er een indrukwekkende 162 pk uit.

Heeft MV Agusta de injectie dit keer eindelijk op orde?
Het vermogen en koppel van een gewone Brutale en die van de Dragster zijn identiek. MV Agusta vindt het niet nodig om de Dragster een andere vermogenskarakteristiek mee te geven. De injectie gaat stapje voor stapje vooruit, maar zo zijdezacht als een Triumph is het nog altijd niet. Zeker onderin kan het verfijnder.

Wat valt verder op aan de nieuwkomer?
De 200-band heeft wel wat invloed op het stuurgemak. Een 190 had het allemaal iets makkelijker gemaakt. Het ABS doet het wel direct goed. Op straat althans, op het circuit grijpt het iets te vroeg in. Gelukkig kun je het uitschakelen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen