vrijdag 19 april 2024

Is Davinci Motor DC100 juiste motor voor een ongeëvenaarde rijervaring?

De Chinese startup Davinci Motor onthulde na zeven jaar hard werken zijn eerste productiemodel, de volledig elektrische DC100. In een ontwerp dat op niets anders lijkt, zijn een heleboel sensoren ondergebracht waarmee de DC100 rijders een scala aan rijhulpen kan bieden, waaronder hill start, automatisch remmen op de motor, een achteruitversnelling, tractiecontrole en meer.

MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro: razendknappe Italiaan

Bij de eerste lancering waren de boekingen beperkt tot de Chinese markt. Vanaf de EICMA 2022 kondigt Davinci echter aan dat de DC100 officieel zijn intrede doet op de Europese markt. Op papier zien de specificaties er indrukwekkend uit, maar zoals bij elke OEM, kunnen bedrijven zeggen wat ze willen in hun documenten, ongeacht of toekomstige tests in de praktijk overeenkomen.

Enkele claims zijn: een topsnelheid van 200 km/u, een tijd van nul tot 100 km/u van drie seconden, een piekvermogen van 100 kilowatt (of ongeveer 134 pk), een piekkoppel van 850 newtonmeter en een DC-snellaadtijd van ongeveer 30 minuten. Hoewel het bedrijf niet veel details geeft over zijn elektrische motor of batterij, vermeldt het wel dat deze laatste een 17,7kWh eenheid is.

De ophanging bestaat uit een Bitubo RCH02 aan de voorkant en een Bitubo XZE21V2 aan de achterkant. Andere hoogwaardige componenten zijn Brembo Stylema-remklauwen en 330mm-remschijven voor, evenals Pirelli Diablo Rosso III-banden op de 17-inchwielen van de DC100. ABS is standaard en de zithoogte is instelbaar tussen 795 mm en 815 mm. 

Het rijklaar gewicht bedraagt 255 kilogram. Dat is vooral interessant omdat het ontwerp van de DC100 bestaat uit een aluminiumlegering uit één stuk en een koolstofvezelcomposiet, maar de huidige accutechnologie betekent dat een groter bereik niet mogelijk is zonder gewicht, dus er komt altijd een compromis bij kijken.

Davinci zegt dat het voorverkooporders aanneemt voor de DC100 in Europa, voor een prijs van 26.000 euro. Voor deze pre-orders zijn aanbetalingen (in een niet nader genoemd bedrag) vereist, en de leveringen zullen naar verwachting ergens in het tweede of derde kwartaal van 2023 plaatsvinden. Hoewel het bedrijf momenteel geen showroom en/of hub in Europa heeft, is het momenteel bezig met het openen van beide zaken in de niet al te verre toekomst, aldus het bedrijf.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen